Kenapa Chow Kon Yeow takut sangat Kempen Beli Produk Muslim?
BANGI– Presiden Gerakan Islam sederhana, Ikatan Muslimin Malaysia (Isma),
Haji Aminuddin Yahaya yakin tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang,
mencampuri urusan Kempen Beli Produk Muslim hanya akan membakar semangat
umat Islam untuk menyokong produk muslim.
Terdahulu, kerajaan Pulau Pinang
beranggapan kempen ‘Beli Produk Muslim Dahulu’ yang dilancarkan Gerakan
Pembela Ummah (UMMAH) di negeri itu Ahad lalu, sebagai tidak produktif
dan meminta kempen itu dihentikan.
Chow Kon Yeow dilaporkan berkata,
kerajaan negeri tidak bercadang untuk campur tangan dalam kempen yang
dianggap tidak baik untuk sistem ekonomi pelbagai bangsa dan keharmonian
masyarakat.
Beliau turut menyifatkan kempen itu akan menjadi usaha yang sia-sia dan tidak produktif kepada ekonomi dan harus dibatalkan.
Membidas kenyataan biadab pemimpin parti
tamak dan haloba, DAP, Aminuddin yang juga Pengerusi UMMAH berkata,
kenyataan Chow hanya akan membakar semangat umat Islam untuk membeli
produk-produk dan di kedai-kedai milik muslim.
“Ketua Menteri Pulau Pinang pula masuk gelanggang untuk cuba menghalang kempen ini. Kenapa orang Islam kena dengar cakap beliau?
“Kenapa beliau takut sangat pada kempen
Beli Produk Muslim sampai terpaksa mengeluarkan kenyataan sebegini?”
soal beliau dalam satu kenyataan.
Aminuddin menegaskan bahawa perjuangan UMMAH yang membawa suara rakyat di negara ini masih belum selesai.
“Banyak lagi usaha kita dalam memperkasakan ekonomi umat Islam,” kata beliau.
Sebelum ini, UMMAH memulakan kempen Beli
Produk Muslim di Pulau Pinang dengan matlamat untuk menaikkan kuasa beli
umat Islam di negeri itu dan pada masa yang sama membantu komuniti
perniagaan Islam di negeri berkenaan.
Timbalan Pengerusi Kebangsaan UMMAH, Mohd
Zai Mustafa berkata, Pulau Pinang dipilih kerana negeri itu mempunyai
ekosistem perniagaan yang baik dan merupakan salah sebuah bandar
terbesar di wilayah utara.
Kempen Beli Produk Muslim dilancarkan
UMMAH bersama NGO lain bertujuan memberi galakan kepada ekonomi orang
Islam selain mengetengahkan produk serta perkhidmatan halal di seluruh
negara.
UMMAH telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) bersama KOHILAL dan Abata, dalam usaha melaksanakan kempen berkenaan.
Kempen Beli Produk Muslim juga
memfokuskan kepada peniaga yang tidak diberi ruang oleh
pasaraya-pasaraya besar untuk memasarkan produk mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan