Abdul Muein Abadi
Kempen sepadan dengan usaha bangunkan ekonomi Bumiputera
STATISTIK membuktikan
bahawa pada 2019 penduduk Bumiputera berjumlah seramai 20.4 juta orang,
iaitu sebesar 69.3 peratus (Rujuk: Jabatan Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
Namun begitu, pendapatan purata isi rumah Bumiputera masih rendah
berbanding bukan Bumiputera, iaitu RM6,267 berbanding RM8,213 menurut
data 2016.
2. Jumlah penduduk Bumiputera hari ini
jauh mengatasi penduduk Cina di Malaysia yang hanya berjumlah 6.7 juta
iaitu 22.8 peratus (Rujuk: Jabatan Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
3. Jumlah penduduk Bumiputera juga jauh
mengatasi jumlah penduduk India di Malaysia iaitu seramai 2.03 juta
yakni 6.9 peratus (Rujuk: Jabatan Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
4. Statistik 2019 ini menunjukkan
peningkatan ketara penduduk Bumiputera iaitu daripada 20.07 juta orang
pada tahun 2018 kepada 20.4 juta orang pada tahun 2019 (Rujuk: Jabatan
Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
5. Pada tahun 2018 jumlah penduduk
Bumiputera juga jauh mengatasi jumlah penduduk Cina yang hanya seramai
6.69 juta iaitu 23 peratus dan India seramai 2 juta iaitu 6.9 peratus
(Rujuk: Jabatan Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
6. Hanya dalam tempoh tiga tahun iaitu
2017, 2018, dan 2019, jumlah dan peratusan penduduk Bumiputera di
Malaysia melonjak secara berturut-turut iaitu dari 19.78 juta orang pada
2017 (bersamaan 68.8 peratus), kepada 20.07 juta orang pada tahun 2018
(bersamaan dengan 69.1 peratus), dan meningkat lagi kepada 20.4 juta
orang setakat ini pada 2019 (69.3 peratus) (Rujuk: Jabatan Perangkaan
Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
7. Dari segi jumlah penduduk yang berusia
20 tahun dan ke atas pula, seramai 12.5 juta orang adalah Bumiputera,
berbanding hanya 6.4 juta orang bukan Bumiputera. Namun begitu, kesemua
statistik demografi ini jauh berbeza dengan realiti penguasaan ekonomi
dalam negara.
8. Jika dipecahkan kadar pendapatan
purata mengikut kaum berasaskan kepada kumpulan pendapatan T20, kaum
Bumiputera mendapat jumlah RM14,098 masih jauh dibandingkan dengan kaum
Cina, RM20,534 dan kaum India RM16,163.
9. Dalam kelas M40 pula Bumiputera
memiliki jumlah pendapatan purata sebanyak RM5,953, jauh lebih rendah
berbanding kaum Cina RM8,162 dan kaum India RM6,669
10. Dalam kelas golongan B40, kaum Melayu
hanyalah memiliki RM2,666, jauh kurang berbanding kaum Cina, RM3,446
dan kaum India, RM3,131
11. Malah kadar insiden kemiskinan
mengikut kaum pada tahun 2016 menunjukkan Bumiputera berada di tempat
teratas dengan 0.5 peratus, jauh dihadapan berbanding kaum Cina dan
India yang masing-masing hanya sekadar mencatatkan 0.1 peratus
kemiskinan
12. Statistik Utama Kementerian
Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada Januari 2018
juga menunjukkan golongan Bumiputera masih ketinggalan jauh dalam
pendaftaran perniagaan francais di mana hanya 236 pendaftaran Bumiputera
direkodkan berbanding sebanyak 628 perniagaan francais oleh bukan
Bumiputera
13. Kawalan Bumiputera terhadap syarikat
senarai awam hanya pada kadar 7.3 peratus berbanding kaum Cina yang
memiliki ekuiti 36 peratus dan kawalan yang tinggi sehingga 59 peratus
14. Statistik daripada Jabatan Penilaian
dan Perkhidmatan Harta (JPPH) pada tahun 2015 menunjukkan kadar
pemilikan hartanah golongan Bumiputera hanya pada tahap 39.5 peratus,
berbanding 53.4 peratus oleh bukan Bumiputera
15. Malah pergerakan pembelian hartanah
dalam kalangan Bumiputera berada pada kedudukan sederhana dengan kadar
kira-kira satu peratus setiap tahun sedangkan bagi JPPH, pergerakan
pembelian hartanah yang baik ialah pada kadar kira-kira tiga peratus
setahun
16. Bagi pemilikan komersial pula Bumiputera hanya mampu berada pada tahap 9.8 peratus berbanding bukan Bumiputera, 46 peratus.
17. Situasi ini tidak banyak berubah
sejak lebih 10 tahun lalu. Contohnya ialah pemilikan ekuiti Melayu
Bumiputera hanya sekitar 18.9 peratus berbanding 40.6 peratus bukan
Bumiputera (Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
18. Pemilikan syarikat Melayu Bumiputera
hanya sekitar 20.3 peratus berbanding 75.7 peratus bukan Bumiputera
(Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
19. Pemilikan bangunan komersial Melayu
Bumiputera hanya sekitar 11.7 peratus berbanding 88.3 peratus bukan
Bumiputera (Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
20. Dari segi Pekerjaan – Pengurusan
Tinggi pula Melayu Bumiputera hanya merekodkan sekitar 14 peratus
berbanding 73 peratus Melayu bukan Bumiputera (Rujuk: Utusan Malaysia 9
April 2008).
21. Bagi jawatan Ketua Pegawai Eksekutif
(CEO) pula, Melayu Bumiputera hanya mencatatkan sekitar 20 peratus
berbanding 70.4 peratus yang dikuasai bukan Bumiputera (Rujuk: Utusan
Malaysia 9 April 2008).
22. Bumiputera juga menduduki posisi
Tahap Sosioekonomi Terendah dengan peratusan sebesar 76 peratus
berbanding bukan Bumiputera iaitu 23.2 peratus (Rujuk: Utusan Malaysia 9
April 2008).
23. Kadar pengangguran yang tinggi dalam
kalangan Melayu Bumiputera iaitu sebesar 73.3 peratus berbanding 26.7
peratus bukan Bumiputera (Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008) juga
menuntut usaha yang lebih besar untuk menyokong barangan dan
perkhidmatan Muslim dan Bumiputera dalam usaha untuk mengurangkan kadar
pengangguran yang turut disumbang oleh diskriminasi seperti mana dapatan
kajian Cent-GPS pada Mac 2019.
24. Transaksi pemilikan kediaman dalam
pasaran primer oleh Bumiputera berbanding bukan Bumiputera pada tempoh
sama adalah 38.8 peratus (RM5.63 bilion), berbanding 56.7 peratus
(RM8.23 bilion).
25. Bagi pemilikan komersial, peratus
transaksi Bumiputera hanya 9.8 peratus (RM21 juta) berbanding bukan
Bumiputera, iaitu 46 peratus (RM1.01 bilion).
26. Menurut data pada 2009, tahap pemilikan kekayaan (aset kewangan dan hartanah) Bumiputera paling rendah berbanding kaum lain.
27. Pada 2009, purata pendapatan isi rumah masyarakat Cina ialah 1.38 kali ganda pendapatan Bumiputera.
28. Dari segi pemilikan kekayaan, jurang ini meluas kepada 1.9 kali ganda.
29. Dari segi aset kewangan, masyarakat Cina memiliki 2,135 kali ganda lebih aset daripada Bumiputera.
30. Ini bermakna, median aset kewangan
seorang Bumiputera hanya RM1, berbanding RM2,135 bagi seorang Cina (data
penyelidik yang kini merupakan Penasihat Ekonomi Perdana Menteri
sendiri, Dr Muhammed Abdul Khalid).
31. Maka tidak hairanlah apabila Pengarah
Eksekutif INSKEN, Encik Norizan Sharif mengeluarkan kenyataan pada
2015: “daripada keseluruhan syarikat di Malaysia, 27 peratus adalah
syarikat milik Bumiputera dan 90.7 peratus syarikat ini adalah mikro.
Apabila syarikat ini dibesarkan, maka sumbangannya kepada ekonomi negara
juga menjadi lebih besar”.
32. “Bumiputera mewakili 57.5 peratus
tenaga kerja Malaysia yang berjumlah 8.35 juta orang…Data berkenaan gaji
yang direkodkan oleh tenaga kerja sektor swasta pada 2016 menunjukkan
bahawa gaji purata masyarakat Bumiputera adalah jauh lebih rendah
berbanding kaum yang lain”.
33. Pakar Runding Ekonomi Majlis
Perundingan Melayu (MPM), Datuk Akbar Ali, ketika mengulas Kajian
Separuh Penggal RMK11 – Tanggungjawab Bersama Dan Berkongsi Kemakmuran
dalam Sesi Pembentangan Meja Bulat MPM – Media menunjukkan jurang
pendapatan antara Bumiputera dan bukan bukan Bumiputera, penduduk bandar
dan luar bandar, kumpulan B40 dan kumpulan T20 dan M40 semakin melebar
terutama sejak 2009.
34. Jumlah pemilikan harta kekal dan
tidak kekal termasuk saham dan aset lain serta hartanah kalangan B40
yang majoritinya adalah Bumiputera jauh ketinggalan berbanding kaum
lain.
35. Jurang ini harus ditangani segara
kerana dari segi jangka panjang, pemilikan kekayaan lebih bermakna
berbanding tahap pendapatan.
36. Dalam keadaan ekonomi lemah, golongan
yang hanya bergantung kepada pendapatan akan berdepan risiko
pengurangan atau hilang mata pencarian.
37. Sebaliknya, mereka yang mempunyai
tahap pemilikan aset yang tinggi mampu mencairkan aset berkenaan untuk
mempertahankan kualiti hidup mereka sementara menunggu ekonomi pulih.
38. Dari segi kawalan sektor korporat
pula, Khaidir A Majid, bekas Pengarang Ekonomi Berita Harian menyatakan
bahawa walaupun penguasaan pemilikan ekuiti dalam syarikat senarai awam
oleh Bumiputera berada pada tahap 22 peratus pada nilai par (ASLI
berkata pemilikan itu adalah setinggi
40 peratus pada dasar nilai
pasaran), namun hakikatnya kawalan Bumiputera terhadap syarikat senarai
awam hanyalah pada tahap 7.3 peratus berbanding kaum Cina yang memiliki
ekuiti 36 peratus, tetapi kawalan 59 peratus.
39. Kawalan adalah segala-galanya kerana
ia menentukan dasar syarikat dari segi pengambilan pekerja, pemilihan
pembekal dan kontrakror serta strategi pelaburan.
40. Kongres Masa Depan Bumiputera dan
Negara bertemakan ‘Mendepani Cabaran Bumiputera dalam Malaysia Baharu’
pada 2018 sendiri meluluskan 51 resolusi yang dipecahkan kepada enam
bidang fokus utama iaitu Nilai, Moral dan Etika; Pendidikan dan Modal
Insan; Penciptaan dan Pemilikan Kekayaan; Perniagaan dan Keusahawanan;
Tindakan Afirmatif, dan Pembentukan Strategi/Hala Tuju.
41. Daripada semua resolusi dicapai, 12
tertumpu dalam bidang penciptaan dan pemilikan kekayaan, sembilan
ditumpukan kepada perniagaan dan keusahawanan.
42. Namun begitu, bagi pakar ekonomi,
Prof Dr Barjoyai Bardai, resolusi dicapai agak mengecewakan kerana
fokusnya lebih tertumpu kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS)
Bumiputera, berbanding usahawan mikro.
43. Beliau menjelaskan hampir 95 peratus
daripada peniaga di negara ini atau 85 peratus peniaga Bumiputera
terbabit dalam perniagaan mikro.
44. Negara memerlukan strategi lebih
drastik untuk membantu usahawan mikro dan kumpulan berpendapatan rendah
(B40), kerana yang perlu ialah strategi pengagihan, bukan strategi
pembangunan seperti sebelum ini.
45. Barjoyai berkata, untuk mengeluarkan
kumpulan berpendapatan rendah daripada kancah kemiskinan ialah dengan
cara memastikan sumber modal, kepakaran dan peluang perniagaan
disediakan kepada mereka.
46. Sejarah membuktikan perkembangan
ekonomi dan kemakmuran masyarakat Melayu cukup penting, kerana
Bumiputera tidak harus menjadi lambang kemiskinan seperti berlaku pada
1960-an.
47. Ketidakseimbangan ekonomi di antara
kaum dan perbezaan kelas yang besar, mencetuskan kebimbangan terhadap
masa depan orang Melayu ketika itu – perkara ini membawa kepada masalah
yang boleh menjejaskan kemakmuran dan keharmonian negara, seperti yang
berlaku dalam peristiwa 13 Mei 1969.
48. Sekarang ini, pemilikan Bumiputera
dalam kekayaan negara adalah 23.5 peratus. Angka ini tidak banyak
berganjak sejak tahun 1985.
49. Ini bermakna masih terdapat
pengumpulan kekayaan oleh Bumiputera, tetapi hanya pada kadar
peningkatan yang hanya mengekalkan kedudukannya pada tahap 23.5 peratus,
selari dengan kadar perkembangan ‘pie’ ekonomi negara, tidak lebih
daripada itu.
50. Jika Bumiputera mahu mencapai sasaran
30 peratus, kadar pengumpulan aset terpaksa lebih tinggi daripada kadar
perkembangan ekonomi secara keseluruhannya.
51. Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah
sendiri pernah mengaplikasikan satu teori dari kes luar negara: Di
Amerika Syarikat, terdapat suatu teori – the escape velocity theory.
Teori berdasarkan fizik ini menyatakan kadar pertumbuhan sesebuah
ekonomi perlu meningkat kepada suatu tahap yang cukup tinggi untuk
keluar daripada situasi kegawatan ekonomi. Teori ini boleh diguna pakai
untuk menghuraikan kaedah peningkatan kadar pengumpulan aset Bumiputera
yang mana kegiatan ekonomi Bumiputera perlu membina suatu momentum
sehinggakan momentum itu menjana suatu kadar perkembangan ekonomi
Bumiputera yang cergas dan cerdas.
52. Secara mikronya, kita boleh mengambil
contoh sebuah perniagaan yang berkembang yang mana selepas perniagaan
ini mencapai suatu kadar jualan yang cukup tinggi – hasil kempen
utamakan barang dan perkhidmatan muslim dan Bumiputera, dengan
kejayaannya menambat hati dan kepercayaan pengguna, maka jumlah jualan
tahunannya akan meningkat secara lestari untuk tahun-tahun selanjutnya.
53. Maka seperti mana menurut Datuk Seri
Ahmad Husni Hanadzlah, untuk Bumiputera menjangkau pemilikan 30 peratus
kekayaan negara pada tahun 2020, dengan mengambil pemilikan sekarang
sebanyak 23.5 peratus dan kadar ekonomi negara berkembang lima peratus
setiap tahun, Bumiputera perlu meningkatkan kadar perkembangan pemilikan
aset 1.9 kali ganda kadar perkembangan ekonomi atau peningkatan
sebanyak 9.4 peratus setiap tahun. Inilah satu-satunya cara Bumiputera
dapat mengecapi sasaran yang kita tetapkan 44 tahun dahulu. Inilah escape velocity kita.
54. Namun begitu, peratusan kekayaan
Bumiputera hanya meningkat daripada 19 peratus dari tahun 1985 kepada
23.5 peratus sekarang.
55. Dalam ekonomi berpendapatan tinggi,
perniagaan industri perkhidmatan memainkan peranan penting dalam
pembentukan keluaran negara kasar, yang mana industri seperti kewangan
dan industri sokongannya boleh menjadi antara sumber utama pendapatan
negara.
56. Malah, menjelang 2020, penyertaan
Bumiputera dalam kategori pekerjaan berkemahiran tinggi disasarkan
sekurang-kurangnya 60 peratus oleh Unit Perancang Ekonomi sendiri di
bawah RMK11.
57. Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11)
sendiri menggariskan lima strategi bagi memperkukuh peluang Komuniti
Ekonomi Bumiputera (KEB) dalam meningkatkan pemilikan kekayaan, termasuk
memperkasa modal insan dan memperluas syer pemilikan kekayaan
Bumiputera.
58. Strategi pertama bagi memperkasa
modal insan Bumiputera, latihan kemahiran tinggi dan program profesional
bertauliah seperti Program Peneraju Skil di bawah Yayasan Peneraju
Pendidikan Bumiputera.
59. Strategi kedua bagi meningkatkan
penguasaan efektif Bumiputera dan mengekalkan pemilikan korporat,
strategi pelaburan untuk menambah baik pemilikan ekuiti akan diperluas.
Ini akan juga melalui peningkatan pelupusan aset dan aktiviti bukan
teras syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat pelaburan berkaitan
kerajaan kepada usahawan Bumiputera, serta memperkenal mekanisme
pembiayaan baharu bagi aset kewangan.
60. Strategi ketiga, memperluas syer
pemilikan kekayaan Bumiputera dengan memperkukuh program berasaskan
institusi bagi pemilikan aset serta memperkenal mekanisme pembiayaan
baharu bagi aset bukan kewangan.
61. Strategi keempat antara lain akan
memperkasa KEB dengan mengurangkan pembiayaan dalam industri bernilai
tambah rendah dan tidak strategik, mempergiat program pembiayaan
usahawan dan mempertingkat program bersepadu kepada perusahaan
Bumiputera.
62. Strategi terakhir ialah mengukuh
keberkesanan penyampaian program berorientasikan Bumiputera dengan
mewujudkan pangkalan data bersepadu yang mengandungi maklumat status
sosioekonomi Bumiputera dan mempermudah prosedur kerajaan bagi
mengurangkan kos menjalankan perniagaan.
63. Kempen utamakan perkhidmatan muslim
dan Bumiputera profesional tentulah menampung keperluan semua strategi
RMK11 ini. Namun begitu, ia direncatkan oleh beberapa kelemahan kerajaan
Pakatan sendiri yang sudahlah menyelewengkan kempen ‘Buy Muslim &
Bumiputera First’ (BMBF) sebagai ‘boikot’, tetapi lebih membimbangkan
lagi turut melaksanakan beberapa tindakan yang regresif dan destruktif
untuk mencapai matlamat Komuniti Ekonomi Bumiputera di bawah RMK11 ini.
64. Antara tindakan yang regresif dan
destruktif kerajaan Pakatan ialah Sistem perolehan kerajaan Pakatan kini
tidak lagi mesra Bumiputera. Laporan dan maklum balas Majlis Tindakan
Ekonomi Melayu (MTEM) menunjukkan bukan sahaja jumlah kontrak makin
berkurang malah kerajaan mengeluarkan tender-tender yang terlalu besar
nilainya kepada kontraktor Bumiputera. Ini hanya akan menggalakkan
amalan Ali Baba kerana syarikat Bumiputera yang layak tidak dapat
menyediakan modal dan ini membuka ruang kepada mereka yang tidak
bertanggungjawab untuk menggunakan status Bumiputera mereka untuk
menjual kontrak kerajaan. Pelbagai pihak telah bersuara namun masih
tiada tindakan sehingga kini. Pihak Kementerian Kewangan perlu bertindak
segera agar persepsi bahawa masyarakat ekonomi Bumiputera terancam
dengan pentadbiran Pakatan Harapan dapat ditepis. MTEM sendiri telah
menerima maklum balas daripada persatuan kontraktor Bumiputera yang
mengesahkan rungutan ini. Anehnya Kementerian Kewangan seperti tidak
peduli mengenai maklum balas ini (Rujuk: https://www.malaysiakini.com/news/478860).
65. Lambakan pekerja asing masih gagal
ditangani dengan baik oleh kerajaan PH. Kegagalan ini bukan sahaja
mengancam perusahaan mikro Bumiputera, bahkan akan melambatkan
perjalanan Malaysia mencapai status negara maju kerana industri-industri
di Malaysia tiada insentif untuk meningkatkan teknologi dan
produktiviti mereka (Rujuk: https://www.malaysiakini.com/news/478860).
66. Wawasan dan rancangan kerajaan untuk
memperkasakan ekonomi Bumiputera masih kurang jelas dan ini menyebabkan
kaum Bumiputera mempersoal kesungguhan kerajaan PH untuk menjaga
kepentingan mereka. Apa khabar Teraju, Ekuinas, MARA dan agensi-agensi
serta program pemerkasaan Bumiputra yang lain? Sudah tentu kita harapkan
strategi yang lebih hebat dan berkesan daripada yang lepas. Kita masih
menunggu pelan tindakan daripada Kementerian Hal Ehwal Ekonomi yang akan
merancakkan ekonomi negara (Rujuk: https://www.malaysiakini.com/news/478860).
67. Kementerian Pertanian pula disifatkan
sebagai “cukup mengecewakan dengan sikap syok sendiri dan terlalu
terpengaruh dengan lobi kapitalis”. Bukan sahaja tuntutan Badan
Bertindak Selamatkan Industri Padi Dan Beras (Padi Rescue) yang
tersenarai dalam Manifesto PH tidak dilayan sewajarnya, Halatuju
Kementerian Pertanian 2019 – 2020 pula terlalu menekankan konsep
‘economic of scale’, ‘bigger is better’ dan ‘private driven industri’
yang pasti akan meminggirkan majoriti petani di Malaysia dan digantikan
dengan kemasukan syarikat – syarikat berkepentingan. Dengan pelbagai
masalah yang dihadapi majoriti petani dan nelayan, rancangan pengenalan
Rang Undang-undang Benih dan pengiktirafan kepada Konvensyen UPOV 91
yang akan menafikan amalan turun termurun dan hak petani terhadap benih
akan meminggirkan lagi majoriti petani dan menjejaskan agrobiodiversiti
tanaman (https://www.malaysiakini.com/news/478860).
68. Pendapatan per kapita pada tahun 2014
bagi Bumiputera hanya sebanyak 21.7 peratus (RM16,066 setahun)
berbanding pendapatan bagi bukan-Bumiputera (RM74,067 setahun).
69. Bumiputera hanya memiliki 26.1
peratus daripada aset perumahan di Malaysia manakala bukan Bumiputera
sebanyak 63.3 peratus sedangkan bilangan penduduk Bumiputera hampir 3
kali ganda berbanding bukan-Bumiputera.
70. Sumbangan kepada ekonomi oleh SME Bumiputera hanya 12 peratus daripada jumlah KDNK Malaysia.
71. Pemohon kerja Bumiputera masih
menghadapi diskriminasi pekerjaan di sektor swasta. Sebagai contoh,
keperluan untuk bertutur bahasa Mandarin sebenarnya hanya alasan untuk
menawarkan pekerjaan kepada kaum Cina sahaja.
72. Walaupun Cina cuma 24 peratus
daripada jumlah 30 juta penduduk Malaysia pada tahun 2012, mereka
menguasai kerjaya profesional. Kini, lebih ramai akauntan dan arkitek
Cina daripada Melayu, manakala 70 peratus CEO syarikat di Malaysia pada
tahun 2005 adalah Cina.
73. Kajian Penasihat Ekonomi Perdana
Menteri, Dr Muhammed menunjukkan pemilikan ekuiti korporat kaum Cina
meningkat dalam tempoh DEB, iaitu daripada 23 peratus (1970) kepada 44
peratus (2006).
74. Kajian Penasihat Ekonomi Perdana
Menteri juga menunjukkan bahawa kaum Cina menguasai 70 peratus aset
komersial, termasuk kilang dan bangunan perniagaan negara ini dan 59
peratus syarikat di Bursa Malaysia.
75. Hasil kajian beliau sekali gus
menepis dengan hujah dan dakwaan bahawa pertumbuhan ekonomi Cina disekat
kerajaan dan bahawa DEB bersifat diskriminasi atau hanya menguntungkan
Bumiputera. Beliau membuktikan dasar membasmi kemiskinan yang
dilaksanakan kerajaan dimanfaat semua kaum, malah penurunan kadar
kemiskinan adalah paling ketara dalam kalangan orang Cina; daripada 26
peratus (1970) kepada 5.4 peratus (1990). Kadar kemiskinan Cina hari ini
cuma 0.3 peratus berbanding India (1.8 peratus) dan Melayu (dua
peratus).
76. RMK11 turut menyasarkan pencapaian sekurang-kurangnya 11 peratus pertumbuhan tahunan pemilikan ekuiti korporat Bumiputera.
77. Namun begitu, statistik menunjukkan
Bumiputera masih jauh tercicir dalam sektor keusahawanan. 8 Julai 2019,
Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan, Dr Hatta Ramli (PAN) dalam sidang
Dewan Rakyat menyatakan, daripada kira-kira 1 juta syarikat, hanya 40
peratus dimiliki Bumiputera. Menurutnya, ia disebabkan sikap terlalu
bergantung pada bantuan kerajaan
(https://www.utusan.com.my/…/hanya-40-peratus-syarikat-dimil…).
Hakikatnya, Kempen Dahulukan Produk Muslim Bumiputera yang digemakan
kini mampu membantu meningkatkan kemandirian usahawan bumiputera
daripada bantuan kerajaan.
78. Malah, apabila Menteri Pembangunan
Usahawan, Redzuan Yusof (PPBM) menyatakan penglibatan usahawan
Bumiputera PKS hanya lapan peratus daripada keseluruhan perolehan
tahunan RM45 bilion melalui sektor tersebut, ia sesuatu yang merugikan
Bumiputera, meskipun komposisi populasinya adalah yang teramai
(http://www.kosmo.com.my/…/bumiputera-hanya-sumbang-8-peratu…). Sekali
lagi, Kempen Dahulukan Produk Muslim Bumiputera (BMBF) mampu menjadi
antara penyelesaian kepada isu ini.
79. Kempen Utamakan barang dan
perkhidmatan muslim dan Bumiputera ini juga wajib disokong akibat
kegagalan kerajaan Pakatan sendiri untuk mengenakan cukai ke atas
‘modal’ yang dimiliki golongan ‘super rich’ di negara ini.
80. Kekayaan golongan ‘super rich’ yang
pernah diistilahkan oleh Penasihat Ekonomi Perdana Menteri sebelum
beliau dilantik ke posisi tersebut dahulu sebagai ‘birth lottery’ ini
tidak dikenakan cukai meskipun kini hampir 70 peratus daripada golongan
ini mewarisi kekayaan ‘modal’ yang bukannya baru dicipta daripada titik
peluh mereka sendiri.
81. Kegagalan kerajaan Pakatan mengenakan
‘capital gain tax’ kepada golongan ‘super rich’ ini (meskipun kuat
dipromosi oleh Penasihat Ekonomi Perdana Menteri sebelum PRU14)
memerlukan Bumiputera untuk berusaha mengambil inisiatif sendiri bagi
merapatkan jurang melalui kempen utamakan produk dan perkhidmatan muslim
dan Bumiputera ini.
82. Kegagalan LHDN dan Kementerian
Kewangan untuk menunjukkan iltizam pemantau skema “tax avoidance” yang
mirip “tax evasion” yang menjadi mekanisme golongan ‘super rich’
melarikan diri dari membayar cukai juga memaksa warga Bumiputera untuk
memberi keutamaan kepada produk muslim dan Bumiputera sendiri yang jelas
majoritinya tidak tergolong dalam kumpulan yang menggubal wang ke luar
negara.
83. ‘Tiga daripada empat’ kaum Bumiputera
yang menabung dalam Amanah Saham Bumiputera hanya mempunyai simpanan
kurang daripada RM600 sahaja (Rujuk: ‘Antara Dua Darjat’, Muhammed Abdul
Khalid).
84. Pusat Pentadbiran dan Pengajian
Politik (Cent-GPS) jelas pernah membentangkan kajian pada Mac 2019 yang
menunjukkan orang Cina lebih mudah mendapat temuduga di sektor swasta,
berbanding orang Melayu dan India.
85. Kajian itu juga menunjukkan wanita tidak bertudung lebih mudah dipanggil temuduga daripada mereka yang bertudung.
86. Menurut Pengarah Cent-GPS Zaidel
Baharuddin, kajian itu dibuat dengan menghantar resume menggunakan tujuh
nama – tiga Melayu, dua Cina dan dua India – dengan kelayakan yang
sama. Setiap nama menghantar 547 resume kepada syarikat yang menawarkan
pekerjaan kepada pemegang ijazah. Daripada tujuh calon itu, dua calon
Cina menerima paling banyak panggilan temu duga, masing-masing 240 dan
179 panggilan.
87. Dapatan kajian Cent-GPS mengenai
diskriminasi kepada golongan Bumiputera yang tidak berbahasa Mandarin
(dan juga yang bertudung) menunjukkan bahawa kempen mengutamakan produk
muslim dan Bumiputera mampu menjadi ‘game-changer’ berskala sistemik
dalam jangka masa sederhana dan jangka panjang.
88. Malah sebanyak RM674.4 bilion
daripada RM1.1 trilion yang disediakan kerajaan untuk Industri Kecil dan
Sederhana (IKS) telah dibelanjakan untuk IKS Bumiputera tetapi IKS
Bumiputera hanya mampu menyumbang kurang daripada 9 peratus terhadap
Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
89. Dari perspektif sejarah Islam,
Pensyarah Kanan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) menghujahkan
bagaimana Nabi Muhammad ﷺ berusaha membangunkan ekonomi muslim di
Madinah, hinggakan disabotaj oleh Kaab Bin Asyraf, seorang pembesar
Yahudi yang merobohkan khemah perniagaan yang telah dibangunkan. Sebagai
reaksi balas, Rasulullah ﷺ menegaskan: “Baiklah, kita akan bina pasar
yang lebih dimarahi (yang lebih dibimbangi oleh Yahudi) daripada ini!”
(al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257). Menurut riwayat Ibn Syabah,
Rasulullah ﷺ sendiri yang menyumbang ke arah pembangunan pusat
perdagangan muslim. Kata beliau: “Sesungguhnya Rasulullah sendiri
menyumbang (melaburkan wang kepada pembangunan) pasar-pasar perdagangan
kaum muslim.” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257) (Rujuk: https://www.facebook.com/DrAhmadSanusi/posts/953508864986240).
90. Dari sudut sejarah Alam Melayu pula,
Hasanuddin Yusof dari Maktab Penyelidikan Tamadun Alam Melayu dan Islam
jelas menghujahkan bahawa usaha membantu perniagaan sesama umat Islam
telah lama berlangsung di era kerajaan Islam silam yang dilanjutkan ke
Alam Melayu. Antaranya adalah seperti di era Sayyidina Umar dan
Salahuddin al-Ayyubi serta usaha para ulama Tanah Melayu menjelang
kemerdekaan yang menubuhkan ‘Pusat Perekonomian Melayu Se-Malaya
(PEPERMAS)’ di samping Syeikh Abu Bakar al-Baqir yang menubuhkan
Persatuan Al-Ehya Al-Syarif di mana persatuan ini berjaya menjalankan
tiga jenis projek perniagaan iaitu kilang padi, stesen pam minyak dan
stesen jana kuasa elektrik (Rujuk: https://www.facebook.com/hasan.yusof.5/posts/10212021146602676).
91. Dalam konteks Malaysia hari ini,
cukup jelas bahawa pihak yang majoriti tetapi inferior dari segi
pemilikan ekonomi ialah Melayu-Islam dan Bumiputera manakala golongan
bukan Melayu pula lebih dominan.
92. Melayu-Islam dan Bumiputera hari ini
bolehlah diibaratkan seperti mana aktor ‘negara pinggir’ (periphery
states) dalam skema Teori Sistem Dunia Immanuel Wallerstein yang sedang
berusaha untuk mendaki hierarki penguasaan ekonomi dalam negara melalui
kempen ‘Utamakan membeli barangan Muslim dan Bumiputera’.
93. Hakikatnya, usaha ‘mendaki’ ini
sememangnya memerlukan modal yang besar dan suntikan dana daripada
kerajaan sahaja tidak mencukupi.
94. Malah, pada sisi yang lain, kempen
ini sepadan dengan usaha kerajaan untuk membangunkan ekonomi Bumiputera
melalui badan seperti Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU).
95. Tiada apa yang salahnya dengan kempen
mengutamakan barangan dan perkhidmatan Bumiputera dan Melayu-Islam ini
kerana ia bukanlah kempen ‘boikot’ seperti mana yang sengaja
disalahertikan – bahkan menepati pula keperluan merapatkan jurang
sosioekonomi pada hari ini. Hal ini boleh disahkan oleh Presiden The
Patriots iaitu Mohamad Jamalee yang memulakan kempen ‘Buy Muslim
Bumiputera First’ melalui sebuah inisiatif nama Gerakan Ekonomi yang
kemudiannya disambut oleh NGO besar lain seperti Persatuan Pengguna
Islam Malaysia (PPIM) dan UMMAH. Inisiatif ini jelas sebagai usaha
Sekretariat Daulat 812 susulan Himpunan 812 Disember 2018 yang lalu
(Rujuk https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=323293731846780&id=100024984679403).
96. Hakikatnya di Malaysia, tindakan
afirmatif dilaksanakan melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB) mulai 1970 bagi
menangani ketidakseimbangan ekonomi dan ketidaksetaraan kekayaan antara
etnik melalui agihan semula ekuiti dengan matlamat 30 peratus dimiliki
Bumiputera dan 40 peratus dimiliki bukan Bumiputera. Namun begitu,
setelah kira-kira 40 tahun perlaksanaan DEB, matlamat agihan ekuiti
masih gagal dicapai.
97. Adanya kajian akademik yang jelas
menunjukkan bahawa “Negara memerlukan bukan sahaja kadar pertumbuhan
ekonomi yang tinggi tetapi pada masa yang sama perlu memastikan wujudnya
keadilan sosial, berkongsi peningkatan pendapatan yang saksama serta
meningkatkan peluang pekerjaan. Ini bertepatan dengan pandangan Abdul
Rahman Embong (2003) di mana pembangunan harus bersifat holistik dan
menyeluruh agar hasil pembangunan dapat dinikmati bersama dengan setara
di kalangan masyarakat dan Kerajaan berperanan melaksanakan pembangunan
dan agihan yang saksama dan adil” (Muhammad Najit Sukemi, Madeline Berma
Shamsul Amri Baharuddin Faridah Shahdan 2018).
98. Kajian tersebut seterusnya menekankan
bahawa “Kejayaan agihan kekayaan ini penting sebagai satu matlamat
penyusunan semula masyarakat bagi mewujudkan keseimbangan ekonomi antara
etnik, mengurangkan jurang ketidakseimbangan ekonomi dan sosial antara
kumpulan etnik sekali gus serta menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi ekonomi” (Muhammad Najit Sukemi, Madeline Berma Shamsul Amri
Baharuddin Faridah Shahdan 2018).
99. Maka dalam keadaan kerajaan perlu
mengejar tempoh singkat Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) yang hanya
berbaki tidak lama sahaja lagi dengan merapatkan jurang pendapatan
antara kaum yang semakin melebar di negara ini. Kempen Dahulukan Produk
Muslim Bumiputera jelas tidak sepatutnya dimusuhi, sebaliknya wajib
disokong dengan sekuat-kuatnya oleh seluruh ahli politik kerajaan.
100. Jelas, Kempen Utamakan Barangan dan
Perkhidmatan Muslim dan Bumiputera (BMBF) ini wajib disokong atas dasar
keselariannya dengan objektif kerajaan sendiri, membangunkan kemandirian
umat Islam dan Bumiputera, keadilan kepada penduduk majoriti dalam
negara ini yang sejak sekian lama menjadi mangsa ketidaksaksamaan dan
diskriminasi ekonomi ‘sistemik dan sistematik’, melonjakkan ekosistem
zakat yang terhasil dari peningkatan harta umat Islam di samping potensi
wakaf, dan juga seterusnya meluaskan empayar perniagaan muslim dan
bumiputera di pentas antarabangsa melalui prinsip ‘the escape velocity
theory’ yang dinyatakan di atas: peningkatan kadar pengumpulan aset
Bumiputera yang berjaya membina momentum hinggakan momentum itu menjana
suatu kadar perkembangan ekonomi Bumiputera yang jauh lebih cergas dan
cerdas.
*Abdul Muein Abadi, Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan