Rabu, 24 Ogos 2016

Amanah masih belum sedia jadi parti utama - penganalisis

Oleh Azizul Osman
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Masih terlalu awal untuk Amanah menyifatkan partinya sudah matang dan bersedia menjadi parti utama dalam arena politik negara.
 
Penganalisis politik, Prof. Madya Dr. Ahmad Martadha Mohamed berkata Amanah mampu bertahan sehingga kini kerana sokongan rakan sekutunya dalam Pakatan Harapan (PH).
 
"Untuk kita katakan bahawa Amanah sudah mampu berdiri dan menjadi sebagai pencabar dalam pilihan raya akan datang, saya boleh katakan masih terlalu awal untuk memberikan satu keputusan sedemikian.
 
"Amanah masih memerlukan masa terutamanya untuk membina strategi bagaimana untuk menarik lebih banyak penyokong kerana kita juga lihat mereka masih mengharapkan kekuatan sokongan komponen lain seperti DAP dan PKR," katanya ketika dihubungi Antarapos.
 
Mengulas lanjut, Martadha berkata kekuatan Amanah masih belum teruji sepenuhnya biarpun sudah setahun bertapak di negara ini.
 
Malah sebagai salah satu komponen dalam PH, Amanah katanya masih belum mampu untuk berdiri sendirian tanpa bantuan DAP dan PKR.
 
01:24 - 01:59
"Saya melihat bahawa kita tidak boleh katakan bahawa Amanah mempunyai kekuatan sendiri kerana ia belum diuji. Kalau kita lihat antara ujian pertama yang dilalui oleh Amanah ialah meletakkan calon dalam Pilihan Raya Kecil baru-baru ini di Kuala Kangsar dan Sungai Besar. 
 
"Ini menunjukkan bahawa kekalahan mereka disebabkan jentera dan kekuatan yang masih belum teruji. Sebab itu kita dapati mereka gagal untuk mendapatkan jumlah undi yang banyak.
 
Amanah meskipun disokong kuat DAP dan PKR gagal memenangi apa jua kerusi pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak dan Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar.
 
Bukan itu sahaja, Martadha juga berpendapat Amanah tidak mampu menggerunkan pencabarnya dalam pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), akan datang.
 
"Untuk kita katakan bahawa Amanah sudah mampu berdiri dan menjadi sebagai pencabar dalam pilihan raya akan datang, saya boleh katakan masih terlalu awal untuk memberikan satu keputusan sedemikian.
 
"Amanah masih memerlukan masa terutamanya untuk membina strategi bagaimana untuk menarik lebih banyak penyokong kerana kita juga lihat mereka masih mengharapkan kekuatan sokongan komponen lain seperti DAP dan PKR," katanya.
 
Martadha berkata Amanah sukar diterima kerana mencerminkan ideologi yang sama seperti parti-parti pembangkang lain.
 
"Kita lihat bahawa apa yang diperjuangkan oleh Amanah adalah lebih kurang sama ideologinya dengan parti-parti (pembangkang) lain. Kalau kita lihat PKR mereka mempunyai ideologi yang melibatkan pelbagai kaum dan agenda mereka adalah sangat jelas begitu juga DAP dan termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU). 
 
"Amanah mempunyai satu perjuangan yang agak tidak begitu fokus sebab itu mereka tidak mampu untuk menarik lebih ramai penyokong terutamanya di kalangan pemimpin politik sedia ada," katanya lagi.
 
Amanah semalam mengumumkan akan menganjurkan majlis sambutan kemumcak parti berkenaan pada 24 September depan sempena setahun ditubuhkan pada 16 September lalu.
 
Sebelum acara kemuncak itu, Amanah akan mengadakan majlis makan malam di Kelab Alumni Universiti Malaya (UM) pada 17 September ini. 
 
Ujar mereka, sehingga kini Amanah telah didaftarkan di 150 kawasan dengan lebih 350 cawangan sudahpun diluluskan sekaligus menjadi bukti parti itu diterima ramai.
 
 

Tiada ulasan: