KUALA LUMPUR, Pakaian yang mendedahkan susuk tubuh badan wanita, termasuk bentuk yang boleh dilihat iaitu lurah buah dada, punggung, dan pakaian dalam akan ditapis daripada rancangan televisyen di bawah garis panduan baru yang dikeluarkan baru-baru ini.

Ini adalah antara kriteria baru yang ditetapkan di dalam surat pekeliling mengenai Garis Panduan Khas untuk Penapisan Filem Televisyen yang dikuatkuasakan oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF) sejak 15 Jun 2015.

Walau bagaimanapun, lembaga tersebut membuat pengecualian terhadap wanita India yang memakai sari tradisional.

Adegan yang menggambarkan lelaki atau wanita yang memakai pakaian yang mendedahkan bentuk organ-organ seks juga akan ditapis, kecuali apabila ia melibatkan aktiviti sukan.

Walaupun larangan menyeluruh pada unsur-unsur tertentu dalam rancangan televisyen free-to-air atau berbayar, beberapa peraturan tidak tertakluk bagi program hiburan Melayu, Cina, India, dan Inggeris.

Sebagai contoh, pada ‘Perilaku Kurang Sopan’ (Kelakuan yang tidak sesuai) elemen dalam rancangan, perbuatan berbaring atau bersandar di pangkuan kekasih akan ditapis dalam rancangan Melayu manakala tiada sekatan yang dikenakan untuk rancangan dalam bahasa lain.

Penggunaan senjata ‘berlebihan’ seperti senjata api atau senjata tajam yang digunakan untuk melakukan perbuatan pembunuhan juga akan ditapis.

Tapisan juga digunakan untuk penggunaan senjata api atau benda-benda tajam seperti pisau yang digunakan untuk mengancam mangsa dalam plot.

Mendatangkan kecederaan fizikal ke atas wanita dan kanak-kanak juga akan dipotong, dan yang sama digunakan untuk adegan yang menunjukkan penderaan haiwan.

Adapun kata-kata yang menghina dalam dialog, ‘Anjing’ (anjing), ‘Babi’ (babi), dan ‘pelacur’ (pelacur) adalah antara yang diharamkan dan dikategorikan sebagai penghinaan ‘berat’.

Yang menghairankan, perkataan ‘Beruk Mak Yeh’, yang menggambarkan watak beruk lucu dalam komik Melayu Ujang, juga ditambah kepada senarai perkataan yang ditapis.

Dalam bahasa Inggeris, perkataan ‘cunnilingus’ dan fellatio akan ditapis, antara lain perkataan ‘sumbang’.
Mana-mana kejadian yang menunjukkan interaksi di antara manusia dan roh-roh atau jin yang hadir secara fizikal akan dipotong untuk rancangan Melayu. Arahan tersebut dikecualikan di rancangan dalam bahasa lain.

Walau bagaimanapun, lakonan upacara ‘bomoh’ seperti jampi tidak akan dipotong dengan syarat mereka tidak bercampur dengan ayat-ayat yang terkandung dalam al-Quran.

Lakonan yang menunjukkan ‘ajaran sesat’ tanpa apa-apa bentuk hukuman juga akan diharamkan.

Semalam, Lembaga Penapisan Filem (LPF) menggariskan pekeliling ‘Panduan Khusus Penapisan Filem Stesen Televisyen’ tempatan berkuat kuasa mulai 15 Jun 2015.

Pengerusinya, Datuk Abdul Halim Abdul Hamid berkata pekeliling ini dibuat bertujuan memberikan panduan kepada pihak stesen televisyen yang terlibat dalam proses penapisan filem bagi filem keluaran tempatan yang bakal ditayangkan.

Abdul Halim berkata, bagi stesen televisyen saluran linear, LPF menggunakan kaedah tapis halus dan aspek utama yang digunakan sebagai asas penapisan seperti keselamatan dan ketenteraman awam, keagamaan, sosio budaya, ketertiban dan ketatasusilaan.