Suruhanjaya
Pengangkutan Awam Darat (SPAD) sepatutnya menunggu dulu sebelum
bergembira di atas peningkatan jumlah pengguna pengangkutan awam di
negara ini.Walaupun jumlah ini meningkat pada tahun 2013 berbanding
tahun sebelumnya, pengangkutan awam di negara ini masih tidak dapat
memenuhi kehendak penumpang, yang mahukan sistem pengangkutan yang boleh
dipercayai.
Bercakap
kepada theantdaily, setiausaha agung Gabungan Persatuan-Persatuan
Pengguna Malaysia (FOMCA); Datuk Paul Selvaraj menjelaskan yang
pengangkutan awam di negara ini belum lagi mencapai tahap “boleh
dipercayai dan tersambung”.
Selvaraj
mengulas laporan berita terhadap kenyataan SPAD bahawa semakin ramai
penumpang di Lembah Klang bertukar kepada pengangkutan awam, dengan
kadar pertukaran meningkat dari 19.6% pada 2012, ke 20.8% pada tahun
lepas.
SPAD
dilaporkan menjelaskan kenaikan ini disebabkan beberapa program kerajaan
yang dijalankan SPAD dan pengusaha pengangkutan awam, termasuk 1,388
hentian bas baru atau yang dibaikpulih, 470 bas RapidKL baru, sembilan
koridor transit lebuhraya bas, 35 set tambahan empat-gerabak untuk LRT
Kelana Jaya dan 37 set tambahan enam-gerabak untuk KTM Komuter.
Bagaimanapun Selvaraj belum berpuashati.
“Mengikut
perancangan mereka sendiri, mereka mensasarkan mendapat sehingga 40%
peratusan pengguna pengangkutan awam, seperti yang dirangka dalam Pelan
Induk Pengangkutan Awam Darat GKL/Lembah Klang, tetapi mereka gagal
memenuhi sasaran ini.
“Mereka sepatutnya mensasarkan supaya pengguna di kawasan bandar menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan utama,” jelasnya.
“Mereka sepatutnya mensasarkan supaya pengguna di kawasan bandar menjadikan pengangkutan awam sebagai pilihan utama,” jelasnya.
Tambahnya
lagi, SPAD seharusnya faham yang masalahnya bukan hanya boleh
diselesaikan dengan menambah gerabak ataupun bas, tetapi melalui
sistemnya dahulu.
“Bila saya
keluar dari rumah, berapa jauhkah saya kena berjalan ke hentian bas?
Berapa lama perlu saya menunggu bas? Berapa lama untuk saya tiba ke
stesen komuter? Selepas tiba di stesen destinasi, berapa jauh pula
jaraknya dari pejabat saya? Adakah sistemnya senang dan boleh
dipercayai? Bagaimana saya nak mencari maklumat yang diperlukan?” aju
Selvaraj.
Dan menurutnya, cara terbaik bagi SPAD mengetahui jawapannya adalah dengan bercakap dengan pengguna sendiri.
“SPAD harus meluaskan apa yang mereka tahu mengenai keinginan pengguna, dan mempelajari mengapa mereka tidak menggunakan pengangkutan awam.
“SPAD harus meluaskan apa yang mereka tahu mengenai keinginan pengguna, dan mempelajari mengapa mereka tidak menggunakan pengangkutan awam.
“Jika saya
tak tahu jadual bas dan bagaimana untuk mencari maklumatnya, bagaimana
saya nak meyakini sistemnya? Tanpa keyakinan ini, pengguna tak mahu
menunggu dan akan memilih untuk menggunakan kenderaan peribadi,”
tambahnya lagi.
Dia
berkata, pengangkutan awam tidak sepatutnya dianggap sebagai pilihan
golongan kurang berkemampuan, tetapi pilihan utama semua pengguna.
“Golongan yang berkemampuan yang sepatutnya meninggalkan kenderaan mereka dan memilih pengangkutan awam.”
Hujah
Selvaraj sukar untuk dinafikan, jika dilihat dari laporan yang menyebut
bahawa lebih dari lima juta kereta menggunakan jalan dan lebuhraya di
Lembah Klang, sewaktu waktu puncak pagi dan petang.
Sebelum ini gabungan ini pernah menyerahkan sebuah memorandum berkenaan kelemahan sistem pengangkutan awam kepada kerajaan. Ia juga mencadangkan beberapa langkah-langkah untuk mengatasi masalah ini, sebagai sebahagian dari perbincangan Belanjawan 2014 yang diadakan tahun lepas.
Sebelum ini gabungan ini pernah menyerahkan sebuah memorandum berkenaan kelemahan sistem pengangkutan awam kepada kerajaan. Ia juga mencadangkan beberapa langkah-langkah untuk mengatasi masalah ini, sebagai sebahagian dari perbincangan Belanjawan 2014 yang diadakan tahun lepas.
“SPAD
mesti mengatasi masalah ini dan mengumumkan langkah-langkah ini kepada
orang awam, bukan sahaja tentang berapa banyak bas dan LRT, tetapi juga
dari segi capaian dan jadual, dan maklumat ini hendaklah senang diakses.
“Keseluruhan sistem mesti diperbaiki, bukan sekadar penambahan jentera dan perkakasan” akhiri Selvaraj.
Mesti
diingati juga yang kenaikan jumlah pengguna mungkin disebabkan
peningkatan jumlah penduduk, dan pengguna-pengguna yang tiada pilihan
lain kerana tidak berkemampuan membeli motosikal ataupun kereta.-The Ant Daily
Tiada ulasan:
Catat Ulasan