Oleh Dr Muhammad Nur Manuty
MUFTI Perak, Tan Sri Harusani Zakaria, sekali lagi mengejutkan rakyat
Malaysia apabila beliau mengeluarkan satu fatwa kontroversi pada awal
Januari, 2014 lalu.
Fatwa tersebut menyatakan bahawa para peserta demonstrasi pada malam
31 Disember yang ikut serta bersama dengan orang ramai yang telah
berhimpun menyambut kedatangan Tahun Baru 2014 sebagai “bughah”
(pemberontak).
Justeru itu, beliau berkata bahawa “darah mereka adalah halal.”
Sesungguhnya
fatwa tersebut telah mengundang pelbagai reaksi hangat. Banyak pihak
merasa dukacita, resah dan gelisah dengan fatwa Tan Sri Harusani.
Implikasinya sangat serius. Sesungguhnya fatwa Mufti Perak itu terlalu
keras bunyinya, sehingga para demonstran boleh dikategorikan sebagai
“pengganas.”
Kita bersetuju dengan pendapat pelbagai pihak di negara ini bahawa
jika tidak diambil langkah tegas oleh pihak berkuasa, fatwa tersebut
boleh mengundang pelbagai kesan negatif yang berkemungkinan menjejaskan
ketenteraman orang-orang awam.
Apabila seorang mufti berbicara pada khalayak ramai; apa lagi dengan
kedudukannya sebagai seorang mufti terkanan yang telah berkhidmat lebih
dari 30 tahun, maka ia dilihat oleh orang awam sebagai satu fatwa rasmi
yang boleh dipegang.
Konsep Bughah Dari Perspektif Fuqaha’
Menurut Imam Taqiyuddin Abi Bakr Muhammad al-Husainiyy, pengarang Kitab Kifayatul Akhyar,
perkataan bughah dalam istilah syara’ adalah merujuk kepada segolongan
umat Islam yang melawan dan menderhaka kepada ulil amri (pemerintah),
iaitu pemerintah/kerajaan yang adil yang menjalankan hukum-hukum
syari’at Islam (Kifayatul Akhyar, Jilid 2, ms. 122).
Sementara itu pula Tuan Haji Said Haji Ibrahim berpendapat bahawa “
.. Dalam ilmu ketatanegaraan Islam, bughah ialah perbuatan sekumpulan
dan segolongan umat Islam yang memberontak untuk menentang dan
menderhaka kepada ulil amri. Ini dinamakan “jarimah siasiyyah” (Kanun Jenayah Islam, 1996, Kuala Lumpur, 1996, ms. 151).
Di samping itu Jenayah dalam politik tidak boleh berlaku kecuali Jika
tindakan golongan pemberontak mempunyai tujuan yang jelas untuk
menggulingkan Ketua Negara atau tidak mahu lagi mematuhi arahan
pemerintahan; didapati sebab-sebab mereka memberontak dan menetang dasar
pemerintah, sekalipun sebab-sebab yang mereka kemukakan itu merupakan
sebab yang paling lemah; telah berlaku penderhakaan dan pemberontakan
yang merupakan perang saudara dalam negara, selepas mereka itu
mengadakan persiapan senjata dan pertahanan.
(Kanun Jenayah Islam, ms. 153)
Dalam sesebuah negara yang berpaksi kepada hukum-hukum Islam,
“penderhaka” yang wajib diperangi adalah tertakluk dengan syarat-syarat
berikut:
Mereka yang telah mempunyai kekuatan dan yang telah berterus terang secara terbuka menentang pemerintah/kerajaan yang adil;
Mereka yang telah keluar dari tadbiran ulil amri, dan telah membentuk
pemerintah/kerajaan yang baru; Terdapat di kalangan mereka kekeliruan
faham di mana mereka menganggap bahawa mereka boleh keluar dari kawalan
dan tadbiran imam (pemerintah); setelah diajak berunding dengan
bijaksana sebagaimana yang telah dilakukan oleh Sayyidina ‘Ali Bin Abu
Talib, Khalifah Islam Keempat terhadap pemberontak-pemberontak dalam
Perang Jamal di Siffin dan kumpulan Khawarij: Mereka telah mengadakan
keganasan dalam negara seperti membakar, membunuh dan sebagainya.
(Kanun Jenayah Islam, ms. 154).
Persoalannya sekarang, adakah fatwa Mufti Perak itu mempunyai
sandaran shara’ yang kukuh serta mengikut manhaj pengistinbatan hukum
yang sah?
Dalam menjawab soalan ini, ternyata Tan Sri Harusani telah
menyalahgunakan penggunaan ayat 9, Surah al-Hujurat yang dikemukannya
sebagai hujah qat’iyy. Firman Allah (SWT):
“Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka
damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan
berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangalilah golongan
yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali, kepada perintah
Allah: jika golongan itu telah (kembali kepada perintah Allah), maka
damaikanlah antara keduanya denga adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya
Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil
(Surah al-Hujurat: 9).
Dalam hemat kita, kumpulan demonstran itu tidak boleh dikategorikan sebagai pemberontak kerana hujah-hujah berikut:
Mereka tidak terlibat dalam “peperangan” (iqtital) yang membawa kepada pembunuhan sesama mukmin seperti yang disebut di dalam ayat 9, Surah al-Hujurat;
Penganjur demonstrasi tidak membuat apa apa perisytiharan rasmi untuk tidak mentaati Seri Paduka Yang Di Pertuan Agong;
Para demonstran keluar secara aman sekadar mahu “unjuk rasa” kerana
marah dan kecewa dengan kegagalam pemerintah gagal mengawal harga barang
naik secara mendadak mutakhir ini;
Para demonstran tidak memiliki apa apa senjata;
Mufti Perak sendiri tidak turun berunding untuk memberi nasihat
kepeda pemimpin-pemimpin demonstrasi supaya mereka meletakkan senjata
(sekiranya benar ada senjata) atau memberhentikan demonstrasi.
Mengenai
persiapan senjata, pandangan Profesor Dr Wahbah al-Zuhaili, ilmuan fiqh
ternama, menyatakan bahawa kesahihan bagi seseorang atau kumpulan dapat
diistilahkan sebagai “bughah” hanya dengan kewujudan senjata yang
banyak sehingga pihak pemerintah terpaksa membekalkan senjata dengan
banyak untuk tujuan mempetahankan diri. Justeru, banyak wang dan
persiapan ketenteraan yang diperlukan bagi menghadapi
pemberontak.(Wahbah al-Zuhaili, Tafsir al-Munir, Damsyiq: 2007, Jilid
13, ms, 571)
Dalam hubungan ini, Mufti Perak telah menampakkan kegopohannya dalam
pembuatan fatwa. Beliau sewajarnya mengemukakan beberapa dalil syara’
dengan panduan nas-nas qat’iy di dalam al-Qur’an, al-Sunnah dan
lain-lain sumber ilmiah yang muktabar.
Tan Sri Harusani sewajarnya berbincang dahulu dengan pelbagai pihak
terutama dengan Ahli Ahli Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Ahli Ahli
jawatankuasa Fatwa Syar’iyyah Negeri Perak dan lain-lain pegawai di
Jabatan Mufti Perak. Walau bagaimanapun, fatwa Mufti Perak jelas tidak
merujuk kepada para ulama/ilmuan lain. Islam menganjurkan amalan syura
demi mendapatkan muwafakat terbaik dan dapat keberkatan dari Allah SWT.
Al-Qur’an mencatatkan:
“Sedang urusan mereka diputuskan dengan mesyuarah” (Surah Assyura: 38).
Oleh kerana hujah-hujah yang dikemukakan tidak kuat, maka jalan
keluar yang terbaik bukan untuk mempertahankan fatwa tersebut; seperti
yang disebut oleh Tan Sri Harusani dalam akhbar Sinar pada awal Januari
lalu. Mufti Perak sewajarnya mempraktiskan perintah Junjungan Muhammad
(SAAS) seperti yang disebut dalam sebuah hadis sahih: “Katakan perkara baik atau diam.”
Selain itu, kegopohan fatwa Mufti Perak jelas menunjukkan beliau
hanya bersandar kepada maklumat yang belum dapat dipastikan
kesahihannya. Maklumat yang diterima dari media perdana di negara ini
perlu disaring sebelum dapat diterima pakai. Allah SWT berfirman:
“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik
membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak
menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya
yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan itu.”
(Surah al-Hujurat: 6).
Sejak fatwa tersebut disiarkan di dalam media, ia telah menimbulkan
reaksi pasif masyarakat terhadap institusi mufti. Statusnya sebagai
pembimbing umat mulai dipersoalkan keabsahannya.
Bagi masyarakat Islam yang tidak memahami ajaran Islam, fatwa
tersebut menimbulkan ketakutan terhadap agama Islam dan bukannya
keinginan untuk mendampinginya. Islam dari segi jauharnya adalah agama
yang sangat menekankan wujudnya kedamaian, keamanan dan kesejehteraan
sesama insan.
Fatwa yang menyebut “darah mereka adalah halal” membawa konotasi
bahawa nyawa manusia begitu murah harganya walhal memelihara nyawa
adalah sebahagian dari tujuan utama dalam maqasid syari’ah (objektif
syari’ah). Mengenai kehormatan diri bagi sesorang manusia tidak dibunuh
dengan sewenang-wenang, Allah SWT berfirman:
“..barangsiapa yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang
itu (membunuh) orang lain, atau bukan kerana membuat kerusakan di muka
bumi, maka seakan akan dia telah membunuh manusia seluruhnya.” (Surah al-Ma’idah: 52).
Dalam konteks zaman yang serba mencabar, Tan Sri Harusani selaku
seorang mufti dan lain lain penjawat jawatan mufti di negara ini wajar
memertingkatkan kewibaan (al-ahliyyah) mereka sebagai seorang mufti yang
benar-benar berotoriti dan berfungsi dengan berkesan dalam pembuatan
hukum.
Dalam
hubungan ini, barangkali ada baiknya untuk para mufti merujuk sebuah
karya penting al-Qardawi yang berjudul al-Fatawa al-Shazzah (Fatwa-fatwa
Janggal) (Kahirah: Dar as-Shuruq, 2010). Dalam buku ini, antara lain,
beliau menyebut bahawa seorang mufti jangan terjebak dalam pembuatan
pembuatan fatwa-fatwa yang janggal (shazzl).
Yang dimaksudkan dengan fatwa-fatwa janggal ialah fatwa fatwa-fatwa
yang terkeluar daripada manhaj yang digunakan pakai secara komprehensif
oleh para fuqaha’ dalam pembuatan hukum sejak beberapa abad lalu.
Dalam hubungan ini, satu lagi perkara yang wajar diambil oleh para
mufti menurut al-Qardawi iaitu sikap tidak tergesa-tergesa mengeluarkan
fatwa dan bergegas pula memberikan jawapan kepada setiap soalan.
Para fuqaha’ pada zaman silam jarang sekali menghasilkan fatwa-fatwa
yang janggal. al-Qardawi menegur sikap pasif sebahagian mufti kerana
“mengalamun diri kononya menguasai ilmu dalam semua perkara, tetapi
kurang meraikan kewara’an, suka menjawab soalan soalan yang paling
kusut, walhal Sayyidina ‘Umar al-Khattab menunjukkan satu sikap terpuji
sebagai seorang pemimpin dan sekaligus seorang yang punya otoriti dalam
agama Islam yang menghayati amalan syura dengan lain-lain sahabat yang
diistilah sebagai ahli Badar bagi menyelesaikan soalan-soalan syara’
yang sukar dan sulit, maka beliau akan menghimpun semua kepada Sayyidina
ahli Badar.” (al-Qardawi, al-Fatawa al-shazzah, Kahirah: 2010, ms. 8).
(Yang dimaksudkan dengan Ahli Badar adalah para peneraju awal Islam yang
terdiri dari para sahabat yang berjuang mengeakkan Islam dan sekaligus
mereka juga adalah ilmuan-ilmuan yang berotriti dalam ha ehwal
slam).Demikianlah ketelitiannya seorang sahabat utama Junjungan Muhammad
(s.a.w.) dalam memutuskan kedudukan hukum.
Fatwa juga boleh menjadi janggal (shazz) apabila sesuatu
fatwa dibuat oleh orang yang bukan ahlinya. Al-Qardawi menyatakan bahawa
seorang mufti itu pada hakikatnya bertanggungjawab sebagai seorang nabi
(yaqumu maqam al-nabiyy) dalam usaha menerangkan kepada orang ramai
hukum hakam dan pengajaran Islam.
Justeru, seorang mufti tidak dibenarkan untuk mengeluarkan satu fatwa
yang berkaitan dengan makhluk ciptaan-Nya, menguraikan halal dan haram,
perkara yang disyara’kan atau tidak disyara’kan, kebaikan dan keburukan
kecuali setelah memenuhi syarat-syarat kelayakan untuk menjadi seorang
mufti.
Oleh yang demikian, bagi seorang mufti yang punya credential atau thiqqah,
harus mempunyai penguasaan ilmunya dalam disiplin al-Qur’an dan
al-Sunnah, penguasaan bahasa ‘Arab, ilmu usul al-fiqh dan maqasid
shari’ah, qias dan ‘ilal (sebab), ijma’ dan ilmu khtilaf adalah penting
untuk menjamin pengistanbatan hukum yang tidak dapat digugat oleh
sesiapa Selain penguasaan ilmu-ilmu Islam warisan (al-turath)
dan kontemporari (al-mu’asar), bagi seorang mufti, ia hendaklah
mempunyai rasa takut terhadap Allah (swt), iltizam dengan
hukum-hukum-Nya serta berakhlak mulia. (al-Qardawi: ms.26). Imam
Shafi’yy (r.h) dalam satu pandangan yang dipetik oleh al-Khatib
al-Baghdadi dalam Kitab al-Faqih wa al-Mutafaqqih berkata:
“Seseorang itu tidak boleh memberi fatwa dalam agama Allah
kecuali mereka menguasai Kitab Allah dengan penguasaan ilmu nasikh dan
mansukh, muhkam dan mutashabih, ta’wil dan tanzil, makkiy dan madaniyy,
penguasaan hadis dalam segala kategori, pengusaan bahasa Arab, sya’ir
sya’ir Arab, ilmu ikhtilaf dan tidak kurang pentingnya, mufti mesti
memiliki “al-malakah” (bakat semula jadi).(al-Qardawi, ms.128).
Selanjutnya, dalam era perkembangan pesat ilmu pengetahuan, maka
tidak wajar bagi seorang mufti mengandaikan dirinya tahu segala jenis
ilmu. Walhal al-Qur’an membicarakan tentang tabii manusia yang tidak
diberi keupayaan oleh Allah SWT mengetahui semua jenis ilmu. Allah SWT
berfirman:
“..dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (Surah al-Isra’: 85).
Lihat sahaja amalan para sahabat Rasulallah (s.a.w) dalam pembuatan
sesuatu hukum. Lazimnya mereka berhenti sejenak untuk memberi jawapan.
Antara amalan terpuji mereka ialah kesukaan bertanya pendapat lain-lain
sahabat. Al-Qardawi meminta para mufti banyak menelaah pelbagai rujukan
sebelum membuat fatwa halal atau haram.
Meskipun seorang mufti itu sudah membuat rujukan muktabar, tetapi
dalam hal khusus yang menyangkut dengan keperluan berlakuknya keringanan
(rukhsah) untuk seseorang ataupun kelompok, maka pandangan-pandangan
alternatif boleh dijadikan hujah. (al-Qardawi, al-Fatawa as-Shazzah, ms.
133).
Seperti yang disebut pada awal makalah ini, fatwa Tan Sri Harusani bercitra keras (shadid).
Hari ini, selain al-Qardawi, semakin ramai ulama dan cendekiawan
Muslim seperti Syaikh Taha Jabir al-‘ilwaniyy, Dr Wahbah al-Zuhaili,
Dr.Muhammad al-Zuhaili, Syaikh Rashid Ghannoushi, Dr.Hassan al-Turabi,
Syaikh Ahmad al-Raysuni, Dr Jamal ‘Atiyyah dan lain-lain begitu
memprihatinkan kepentingan ilmu fiqh dan fatwa yang dikeluarkan dapat
dibina diatas prinsip “al-taysir” (membuka ruang yang lebih mudah),
bukan bersifat “ta’sir” (menimbulkan lebih banyak kesukaran).
Al-Qardawi menggesa para fuqaha pada zaman ini mempraktiskan prinsip
“al-taysir fil fatwa wa tabsyir fi al-da’wah” (mengintai ruang-ruang
yang mempermudahkan sesuatu dapat berlaku dalam pembuatan fatwa serta
menceriakan sebaran Islam). Dalam pembuatan fatwa, al-Qardawi
menyarankan para fuqaha’ perlu menggunakan prinsip al-istislah dan
al-istihsan jika tidak terdapat nas-nas qat’iyy. (al-Qardawi,
al-Wasatiyyah al-Islam, Kahirah: 2008, ms. 45).
Inilah manhaj Nabawi dan para sahabah. Junjungan Muhammad (s.a.w) bersabda menurut riwayat Sayyidina Anas (r.a):
“Kamu hendaklah memudahkan segala sesuatu dan jangan menyulitkan, ceriakan dan jangan menakutkan).
Juga, sebuah lagi lagi hadis sahih dari Junjungan Muhammad (s.a.w) yang berbunyi:
“Sesungguhnya aku diutuskan dengan agama hanif yang penuh dengan kesucian.”
Firman Allah SWT:
“Allah menghendakki kemudahan bagimu, dan tidak kesukaran bagimu.”
(Surah al-Baqarah: 185).
Persoalan penting yang perlu kita ajukan, mengapa prinsip tersebut
diperlukan dalam masyarakat dunia pada hari ini? Dalam hubungan ini,
al-Qardawi memberikan beberapa rasional tentang keperluannya. Antaranya,
syari’at Islam dibina diatas prinsip keringanan, menolak kesukaran,
berciri rahmah dan bertolak ansur (samahah).
Sehubungan itu, para mufti dikehendakki memahami tabi’i peredaran
zaman dan suasana persekitaran yang sentiasa berubah. Prinsip kemantapan
(al-thawabit) dan keanjalan (al-mutaghayyirat) sangat penting difahami
secara berimbangan.
Hakikatnya manusia moden sedang berhadapan dengan pelbagai pelbagi
masalah baru yang lebih rencam dan rumit dari zaman silam. Al-Qardawi
memberikan contoh tentang kedudukan bagi seorang murtad yang wajar
dikenakan hukuman ringan dengan hanya bertaubat. Demikianlah
juga dengan perbuatan minum arak. Hukuman ta’zir sudah memadai.
(al-Qardawi, Khitabuna fi al-‘Asr al-‘Aulamah, ms. 137)
Institusi mufti di negara ini berperanan penting untuk membentuk
fikrah Islam dalam kalangan rakyat dengan menggunakan pendekatan prinsip
wasatiyyah.
Para mufti hendaklah mempamerkan hokum-hukum Islam yang realistik
dengan mengaplikasikan fiqh al-waqi’ (fiqh realiti) semaksimum yang
mungkin. Sebagai contoh, peranan Majlis Islam Eropah menampakkan satu
kemajuan besar di bidang fatwa.
Para fuqaha’ di benua Eropah telah berjaya megeluarkan fatwa-fatwa penting yang bersifat “solving problem”
dengan menggunakan pendekatan maqasid syari’ah (objektif syari’ah) dan
‘illah (sebab) dalam sesuatu hukum. Jadi, pembuatan fatwa berjalan
secara tabii, bukan menunggu berlakunya sesuatu masalah.
Adalah jelas bahawa faktur utama yang menyebabkan kejayaan pembuatan
fatwa di Eropah itu ialah kerana para fuqaha’ disana dapat menggabungkan
ilmu warisan Islam (at-turath) dengan ilmu keislaman semasa
(al-mu’asar).
Selain itu, mereka juga proaktif dengan wacana-wacana ilmu. Jadi,
fatwa tidak menjadi jumud dan boleh dipersoalkan sehingga dijadikan
mainan orang sebagai “fatwa songsang”.
Di Malaysia, kekerapan wacana ilmiah bagi mendapatkan pendapat pendapat baru (fikrat ‘ul mustajiddat)
sangat kurang walhal para mufti amat perlu menghambat maklumat-maklumat
terbaru. Kita melihat para mufti acap kali memberi respon secara
sepontan dalam sesuatu permasalahan agama terutama yang berkaitan dengan
persoalan aqidah dah dan hukum.
Selain pendekatan legalistik, para mufti sewajarnya serius mengambil
pedekatan mendidik daripada menghukum. Pendekatan legalistik tanpa
diikut serta dengan proses pembinaan ilmu di dalam masyarakat, akan
hanya menimbulkan lebih banyak kekeliruan dan akhirnya perpecahan
masyarakat semakin berlaku dengan meluas.
Inilah kesan buruk yang sedang kita rasai sekarang. Kecenderungan
mengambil pendekatan keras (al-tanatu’) akan hanya mengundang
kebinasaan. Inilah pesan Junjungan Muhammad (saas) keatas umatnya. Sabda
Baginda: “Binasalah orang orang yang bersangatan dalam membuat sesuatu perkara.” (Hadis sahih).
Maknanya ketaksuban kepada satu pemikiran tanpa menggunakan
hujah-hujjah yang kuat, membwa padah yang buruk. Beberapa pendekatan
fiqh seperti yang disarankan oleh al-Qardawi wajar digunapakai dalam
pembuatan hukum pada masa kini dan mendatang.
Sesungguhnya kegunaan pelbagai pendekatan fiqh iaitu fiqh
al-awlawiyyat (fiqh menurut senarai keutamaan), fiqh al-muwazanah (fiqh
perimbangan), fiqh al-maqasid al-syari’ah (fiqh maqasid), fiqh
al-taghyiir (fiqh perubahan), fiqh al-waqi’ (fiqh realiti) dan
fiqhat-ta’addudiyyah (Fiqh Kepelbagian) dapat memperkuat hujahan fatwa
baru dalam isu-isu yang kompleks, antaranya, dalam subjek
ketatanegaraan.
Rumusannya, fatwa Tan Sri Harusani tidak dapat dikategorikan sebagai multzam
(boleh dipakai).Yang jelas, fatwa tersebut lebih bersifat peribadi.
Sewajarnya, ia perlu dirujuk kepada Majlis Fatwa kebangsaan kerana isu
yang dibahaskan adalah merupakan persoalan-persolan penting iaitu
pemberontak dan penghalalan darah mereka.
Justeru, ia perlu dirungkai secara rasional dengan merai’kan segala
prinsip dan menggunakan manhaj syara’ yang komprehensif. Proses
pembuatan hukum akan hanya berkesan jika ia dilakukan secara jama’i
(berjamaah) bukan lagi fardi (individu).
Walluh’alam wa Rabbuna ‘l Musta’an.
* Dr Muhammad Nur Manuty ialah bekas Pengerusi Biro Pemahaman
dan Pemantapan Agama PKR dan kini menyandang jawatan sebagai Ketua
Penerangan PKR
Tiada ulasan:
Catat Ulasan