Khamis, 15 Disember 2016

Pemuda Amanah Sabah seru raikan semangat kerjasama Pakatan Harapan, PPBM

ASRAF SYARAFI
 
 
Khairuddin DaudKhairuddin Daud


Pemuda Parti Amanah Negara Negeri Sabah menyeru pembangkang di negeri itu meraikan semangat kerjasama antara Pakatan Harapan dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang telah dimeterai semalam.

Ketua Pemudanya, Khairuddin Daud, berkata pasca PRU 13 menyaksikan banyak parti baharu didaftarkan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) sekaligus menambah bilangan parti pembangkang di Sabah.

"Di Sabah, selepas PRU 13 sehingga Disember 2015, sebanyak 13 buah parti tempatan baharu di daftarkan oleh RoS. Dengan pelbagai matlamat dan agenda yang baik untuk rakyat, saya percaya dapat menewaskan Umno- BN pada PRU akan datang," katanya.

Menurutnya lagi, penyatuan parti-parti pembangkang adalah aspirasi rakyat dalam menolak kerajaan sekarang.

"Jelas aspirasi rakyat adalah mahu melihat pembangkang di Sabah bersatu. Maka parti pembangkang perlu mengetepikan segala ego dan pertelingkahan. Pembangkang perlu berkrompomi di tahap paling tinggi antara satu sama lain untuk bersatu melawan Umno-BN pada PRU 14", jelasnya.

Selain itu, Khairuddin turut menerangkan berkenaan bentuk kesatuan yang boleh dibentuk dalam kalangan pembangkang di Sabah.

"Antaranya kerjasama ini perlu membuat satu 'electoral pact' atau Pakatan Pilihanraya dengan satu manifesto menghadapi Umno-BN pada PRU 14 nanti."

Dalam pada itu, Khairuddin juga menyatakan Pakatan Harapan Sabah perlu dilancarkan segera.

"Kami terlibat dengan pelancaran Pakatan Harapan Sabah yang dijadualkan pada 8 Januari tahun depan. Pelancaran Pakatan Harapan Sabah sangat penting dalam usaha membentuk kerjasama seterusnya dengan parti pembangkang yang lain,"ujarnya.

Semalam, pimpinan utama Pakatan Harapan telah menandatangani satu perjanjian kerjasama antara PKR, DAP, Amanah dengan PPBM.

Pakatan Harapan diwakili Presiden Amanah Mohamad Sabu; Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail; Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan; Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Antara terma yang dipersetujui antara kedua pihak adalah berjuang berlandaskan Perlembagaan Persekutuan dan Perjanjian Malaysia 1963, memperjuangkan reformasi, meletakkan satu calon dan menggunakan manifesto yang sama pada PRU 14 kelak
.
Semalam Pakatan Harapan dan PPBM memeterai perjanjian kerjasama untuk bersatu dalam merangka strategi dan prinsip  gabungan itu dalam usaha menumbangkan Umno-BN pada pilihan raya akan datang.Semalam Pakatan Harapan dan PPBM memeterai perjanjian kerjasama untuk bersatu dalam merangka strategi dan prinsip gabungan itu dalam usaha menumbangkan Umno-BN pada pilihan raya akan datang.
 

Tiada ulasan: