Khamis, 16 Januari 2014

Tiada pembantu pendaftar politik untuk sekat penyokong Pakatan, kata DAP

THE MALAYSIAN INSIDER

Langkah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tidak akan melantik pembantu pendaftar  di kalangan parti politik adalah untuk mengurangkan undi penduduk bandar yang kebanyakannya penyokong Pakatan, kata ahli parlimen DAP.

Ahli Parlimen Serdang Dr Ong Kian Ming (gambar) berkata, langkah tersebut bukan sahaja menjejaskan jumlah undian untuk DAP tetapi juga untuk semua parti politik.

"Sebab yang diberikan untuk keputusan ini oleh SPR adalah bagi membolehkan mereka menyelaraskan proses dan peraturan pendaftaran pengundi baru.

"Ini tidak dapat diterima kerana ia akan menghentikan semua parti politik seperti DAP daripada menjalankan aktiviti pendaftaran pengundi di majlis-majlis kami.

"Malah, data sebelum ini mendapati bahawa Pakatan mempunyai rekod yang lebih baik dalam mendaftarkan pengundi baru berbanding BN," kata Ong dalam kenyataan media hari ini.

Beliau menambah pada tahun 2010, Pakatan telah mendaftarkan sebanyak 107,050 pengundi baru manakala BN hanya mendaftarkan 59,351 pengundi baru di Semenanjung Malaysia.

Beliau juga mengatakan bahawa 13 daripada 15 kerusi parlimen Pakatan adalah bagi kawasan bandar.
"Sudah semestinya kami menyangka bahawa keputusan SPR itu dipengaruhi oleh latihan penyelarasan yang akan datang.

"Jika jumlah pengundi dari kawasan bandar meningkat selepas PRU13, terutama di kawasan Pakatan dengan bantuan pembantu pendaftar Pakatan, maka terdapat lebih tekanan untuk SPR menaikkan jumlah kerusi di kawasan tersebut," kata beliau.

Beliau juga menyarankan agar SPR bertindak menurut undang-undang seperti Seksyen 3(1)(a) Akta Kesalahan Pilihan Raya untuk membendung pembantu pendaftar yang tidak bertanggungjawab dan mengambil rasuah.

Negeri-negeri yang akan lebih terjejas adalah Selangor dan Johor, di mana sebanyak lebih daripada tiga juta pengundi masih belum berdaftar.

DAP kini mempunyai lebih daripada 100 pembantu pendaftar di seluruh Malaysia yang tidak akan dapat menyambung status mereka disebabkan langkah SPR ini.

Tiada ulasan: