Selasa, 7 Januari 2014

Pindaan Enakmen 1988 cetus krisis undang-undang, kata pakar perlembagaan

THE MALAYSIAN INSIDER
 



































Pakar perlembagaan, Dr Abdul Aziz Bari (gambar) memberi amaran bahawa krisis perundangan akan berlaku sekiranya pindaan Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) Enakmen 1988 diteruskan.

Aziz berkata, walaupun secara teknikalnya pemerintah Pakatan Rakyat di Selangor boleh meneruskan pindaan tersebut, tetapi diragui ia akan disokong oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) beragama Islam lain.

"Saya berpendapat cadangan tiga Adun DAP tersebut akan mencetuskan krisis.

"Namun saya tidak pasti sama ada Adun beragama Islam daripada Pakatan Rakyat sanggup melakukannya, iaitu menyokong pindaan," kata Aziz yang merujuk kepada cadangan tiga Adun negeri Selangor baru-baru ini.

Bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu berkata, pertikaian mengenai kuasa sultan berpunca semasa bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad memegang tampuk kuasa.
"Kita mesti ingat pertikaian undang-undang mulanya dicetuskan oleh Umno.

"Tetapi lebih baik untuk mengingatkan sultan apa yang Dr Mahathir lakukan sejak sekian lama untuk mengikat kuasa mereka," katanya.

Beliau berkata, semasa pemerintahan Dr Mahathir pada 1994, sebarang rang yang dibentangkan akan menjadi undang-undang selepas 30 hari dipersembahkan kepada sultan walaupun ia tidak ditandatangani oleh sultan itu sendiri.

Aziz berkata, pindaan Enakmen 1988 tersebut akan menyebabkan krisis undang-undang di Selangor kerana ia boleh dicabar di mahkamah.

"Pindaan untuk melangkaui pemerintah (artikel 66(4A) Perlembagaan Persekutuan dibuat oleh Dr Mahathir pada 1994 tanpa perkenan Majlis Raja-Raja seperti diperuntukan dalam artikel 38 (4)).

"Dalam kata lain, peruntukan perlembagaan yang memberi dewan kuasa untuk melangkaui kuasa sultan yang diluluskan secara tidak sah oleh Dr Mahathir boleh dicabar di mahkamah, kemudiaannya tidak sah dan tiada kesan," katanya.

Selain itu, katanya, langkah meminda undang-undang kontroversi tersebut juga akan menimbulkan persoalan tentang bidang kuasa sultan sebagai ketua agama.

"Sultan mungkin enggan menandatangani rang tersebut walaupun Adun mempunyai kuasa tetapi ia berkaitan dengan agama dan sebagai ketua agama beliau mempunyai kuasa untuk menolak rang tersebut.

"Kemudiannya isu ini akan dibawa ke mahkamah semula," katanya.

Terkejut dengan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) yang menyerbu Persatuan Bible Malaysia, Yeo Bee Yin, Rajiv Rishyakaran dan Lau Weng San, yang masing-masing Adun Damansara Utama, Bukit Gasing dan Kampung Tunku berkata, enakmen itu hanya bertujuan mengawal penyebaran agama bukan Islam ke atas orang Islam.

Tiada ulasan: