Khamis, 16 Januari 2014

Pengguguran Azmin Tiada Kaitan Dengan Pemilihan Parti - Khalid

MSTAR ONLINE

Khalid Ibrahim.

SHAH ALAM: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menafikan dakwaan yang pengguguran Azmin Ali sebagai Anggota Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) ada kaitan dengan pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dijadualkan Mei ini.

Abdul Khalid berkata, ini kerana keputusan tersebut pada permulaannya tidak dibuat oleh kerajaan negeri sebaliknya oleh Pengurus Besar PKNS, Othman Omar.

"Keputusan tidak sambung Azmin dibuat oleh Pengurus Besar PKNS. Ia bukan keputusan parti. Exco tidak buat keputusan itu," kata Abdul Khalid dalam sidang media selepas mesyuarat mingguan exco negeri di sini Rabu.

Pengguguran Azmin dilihat mencetuskan rasa tidak puas hati pemimpin PKR Selangor apabila Setiausahanya, Amirudin Shari menuntut penjelasan daripada Abdul Khalid mengenai perkara itu.

Tuntutan itu dibuat menerusi laporan portal berita, malaysiakini.com pada 13 Januari lalu.

Dalam pada itu, Abdul Khalid menyatakan tidak tahu ketika ditanya sama ada pengguguran Azmin itu dibincangkan di peringkat Anggota Lembaga Pengarah PKNS.

"Tapi surat mengenai pengguguran telah diberi kepada Azmin dan beliau menerimanya," katanya.

Sementara itu, Abdul khalid berkata kerajaan Selangor akan terus menggunapakai Enakmen Agama Bukan Islam Selangor (Kawalan Penyebaran Kepada Umat Islam) Enakmen 1988 dan akan berhati-hati sekiranya hendak membuat sebarang pindaan sebab ia melibatkan sensitiviti agama.

Beliau juga berkata sebahagian resolusi penyelesaian 10 perkara berkaitan penganut Kristian yang diputuskan oleh kerajaan pusat sebelum ini tidak relevan dengan Selangor.

Katanya, terdapat beberapa perkara dalam resolusi itu yang bertentangan dengan enakmen tersebut dan resolusi itu tidak boleh mengatasi enakmen agama itu yang telah lama digunapakai oleh negeri ini. - BERNAMA

Tiada ulasan: