Rabu, 15 Januari 2014

MB Nafi Gugur Azmin Dari PKNS

alt

Syafiq Syazwan

 
Shah Alam - Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim menafikan dakwaan menggugurkan musuh politiknya Naib Presiden PKR Azmin Ali dari terus memegang jawatan sebagai Ahli Lembaga Pengarah Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Menurut Khalid, keputusan tersebut adalah dari PKNS sendiri dan ianya diluar bidang kuasa kerajaan negeri.

"Keputusan untuk memecat Azmin dilakukan oleh Pengurus Besar PKNS (Othman Omar).

"Kita akan menghantar surat dari Pengurus Besar PKNS dan minit mesyuarat Exco pada 4 Disember lalu dalam masa dua minggu... exco tiada kaitan dalam keputusan (menggugurkan Azmin)," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Sebelum ini, Azmin pada 10 januari lalu dilaporkan telah diberikan surat pemberitahuan tidak akan dilantik semula sebagai ahli lembaga pengarah PKNS.

Sementara itu, Khalid turut menjelaskan kontrak Othman bersama PKNS yang berakhir bulan depan juga tidak akan diperbaharui ekoran exco kerajaan sependapat untuk mencari pengganti yang lebih berkelayakan untuk menjawat jawatan tersebut.

PKR Selangor kemudiannya mengadakan mesyuarat tergempar bagi mendapatkan penjelasan Khalid mengenai pemberhentian Azmin dari PKNS.

Setiausaha PKR Selangor Amirudin Shari yang menghadiri mesyuarat tersebut berkata, kerajaan negeri seharusnya memaklumkan kepada pemimpin PKR sekiranya ingin memberhentikan ahli parti dari perbadanan tersebut.

Azmin dan Khalid sebelum ini pernah dilaporkan sebagai musuh politik ekoran pelantikan Ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu sebagai Menteri besar Selangor.

Azmin yang mewakili parlimen Gombak juga secara terang mengkritik pentadbiran Khalid sungguhpun berada dalam parti sama.

Terbaru, Azmin menyelar Khalid sebagai melampau apabila secara mendadak menaikkan gaji ahli parlimen dan ahli dewan undangan negeri Selangor sehingga tiga kali ganda dari gaji asal.

Tiada ulasan: