Ahad, 19 Januari 2014

Belum Ada Keputusan Mengenai Jawatan Dalam Kabinet - Presiden MCA

MSTAR ONLINE


Liow Tiong Lai


GENTING HIGHLANDS: MCA belum membuat keputusan untuk menyertai semula Kabinet kerana menghormati pandangan perwakilan pusat yang mengundi membantah pemimpin parti mengambil jawatan dalam menteri.

Presiden parti Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, keputusan ini akan dipertanggungjawabkan kepada pemimpin akar umbi kerana mereka yang mengundi pada mesyuarat agung luar biasa (EGM).

"Kami tidak tergesa-gesa (untuk menyertai semula Kabinet). Kami akan serahkan kepada perwakilan kerana mereka telah menyuarakan pendapat mereka dalam EGM.

"Jadi, kita perlu menghormati keputusan mereka," katanya kepada pemberita selepas sesi 'brainstorming' parti di Pusat Konvensyen Antarabangsa Genting di sini, Sabtu.

Dalam EGM 20 Oktober tahun lepas, perwakilan parti mengekalkan keputusan sebelum ini bahawa MCA tidak mengambil apa-apa jawatan dalam kerajaan kerana prestasi pilihan raya umum 5 Mei adalah lebih teruk daripada pilihan raya tahun 2008.

Walau bagaimanapun, para perwakilan mengundi untuk parti itu menerima pelantikan sebagai senator atau mana-mana jawatan-jawatan kerajaan yang lain, dan juga ahli majlis eksekutif negeri.

Liow berkata beliau mahu memberi tumpuan untuk menggerakkan MCA ke hadapan, sambil menyatakan semangatnya untuk membawa perubahan kepada parti.

Beliau menjelaskan bahawa MCA akan kekal sebagai parti komponen Barisan Nasional dan mempunyai peranan penting dalam gabungan itu.

Tiada ulasan: