Jumaat, 3 Januari 2014

Aziz Bari: K'jaan persekutuan di belakang serbuan JAIS?

MALAYSIAKINI




Pakar perlembagaan, Prof Abdul Aziz Bari berkata Menteri Besar (MB) Selangor tiada kuasa ke atas Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kerana badan itu di bawah kuasa Sultan Selangor.

Beliah berkata sebagai ketua agama Islam di Selangor, JAIS yang "menjalankan pentadbiran rutin" dan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) adalah sebahagian dari hierarki dan kuasa Sultan.

"Mereka... mesti faham di bawah perlembagaan, Islam ialah perkara di bawah kuasa Sultan dan baginda boleh bertindak dengan atau tanpa nasihat menteri besar.

"Jika Sultan mengambil keputusan untuk tak berbuat apa-apa – seperti kebiasaannya – MB dan exco boleh buat keputusan.

“Bagaimanapun, di saat Sultan buat keputusan, MB perlu beralih ke tepi," kata beliau dalam emel kepada Malaysiakini.

Bagaimanapun, Abdul Aziz berkata ia tidak bermakna serbuan ke atas Persatuan Bible Malaysia (BSM) itu mengikut undang-undang, dan perkara ini masih boleh dibincangkan.

Sementara itu, kehadiran polis semasa serbuan semalam turut menimbulkan persoalan yang 'menarik', tambah beliau.

"Adakah ini bermaksud kerajaan persekutuan, yang mempunyai kuasa ke atas polis, turut berada di belakang serbuan di premis Persatuan Bible?" tanya beliau.

Abdul Aziz memberi respon terhadap kenyataan Ketua Pemuda Gerakan Tan Keng Liang, yang mendesak Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberi penjelasan berhubung rampasan 321 Bible berahasa Melayu dari premis BSM di Petaling jaya semalam.

Tiada ulasan: