Rabu, 22 Januari 2014

Arab Saudi kagum Kelantan pertahan pendidikan Islam



Salmah Mat Husain | Foto Zam 


KOTA BHARU: Kerajaan Arab Saudi kagumi sistem pendidikan agama yang dipertahankan di Kelantan dengan mengutamakan al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.

Ketua Unit Bahagian Malaysia, Pertubuhan Antarabangsa Bagi Kemukjizatan Al-Quran dan Sunnah, Arab Saudi, Syeikh Ali Mohamad Al Subaiyyil dari Arab Saudi berkata, biar pun sebuah negeri yang kecil namun berusaha mengutamakan pendidikan Islam.

“Saya kagum dengan usaha kerajaan Kelantan memartabatkan al Quran dan pendidikan Islam. Saya berharap ia dapat dipertingkatkan lagi.

“Pendidikan Islam yang diajar turut dilengkapi pemahaman al Quran pastinya akan menyelamatkan manusia daripada penyakit sosial,” katanya ketika mengunjungi Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob, di Kota Darulnaim semalam.

Pada kunjungan itu beliau juga menziarahi Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Institut Pemikiran Tok Guru.

Syeikh Ali berkata, Kelantan turut mengunguli dalam bidang pendidikan tahfiz dan sains.

Beliau dalam kunjungan ke Kelantan bagi melihat dari dekat sistem pendidikan Islam di negeri ini.

Beliau turut melawat beberapa sekolah termasuk Sekolah Menengah Ugama (Arab) Madrasah Tarbiah Mardhiah Panchor dan Maahad Muhammadi Perempuan.

Tiada ulasan: