Anwar Ibrahim Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bercakap dalam sesi Dialog Anak Muda di Sunway Resort Hotel, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh ZULFADHLI ZAKI


PETALING JAYA - Rakyat digesa supaya bersama-sama dalam menyatupadukan kembali perpaduan kaum sepertimana yang termaktub dalam perlembagaan.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, usaha ke arah itu perlu memandangkan perpaduan yang dikecapi kini semakin renggang.

"Mutakhir ini, beberapa kejadian telah mengakibatkan silaturrahim yang merupakan tiang seri identiti kita semakin renggang.

"Malah, kejadian seperti ini semakin menjadi-jadi hingga mampu mengugat keamanan. Walaupun perpaduan di kalangan kita belum musnah namun ianya tidak boleh dibiarkan," katanya pada satu majlis di Bandar Sunway, di sini.

Katanya lagi, masyarakat juga perlu menghentikan semangat perkauman dan budaya menghasut yang keterlaluan demi menjernihkan kembali silaturrahim sesama bangsa.

"Para pemimpin parti politik misalnya perlu mengenepikan kepentingan politik dan menunjukkan semangat kepimpinan sejati untuk meleraikan ketegangan ini," katanya.

Mengulas tentang dakwaan wujud konspirasi jahat untuk menganggu gugat status Islam selaku agama rasmi Persekutuan oleh segelintir pihak, beliau menolak tanggapan tersebut.

"Islam telah termaktub sebagai agama rasmi dalam perlembagaan.

"Namun, perlu diingat kita juga merupakan sebuah negara demokrasi yang mengamalkan kebebasan beragama kepada rakyatnya," katanya.

Selain itu, Anwar yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh turut menuntut setiap rakyat supaya sentiasa bersatu dan bekerjasama dalam menangani kenaikan kos sara hidup serta harga barangan.

"Kita perlu berganding bahu untuk meningkatkan kebajikan rakyat dan mencari jalan penyelesaian yang tidak terus mendatangkan beban," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berharap semua perkara yang dinyatakan dapat direalisasikan demi membawa perubahan lebih baik kepada Malaysia.