Sabtu, 19 Januari 2013

Turun ke jalan raya lagi jika SPR terus tipu – Hishamuddin Rais

Aisha Geoffrey

KUALA LUMPUR : Rakyat akan sekali lagi turun ke jalan raya jika penipuan yang didalangi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berterusan, kata Hishamuddin Rais.

Aktivis sosial itu menyifatkan kehadiran 500,000 rakyat ke Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) 12 Januari lalu hanya amaran kepada SPR dan Umno.

“Kali ini bukan hanya sejuta, janji kita akan turun kembali ke jalan raya. Ini janji, kita akan keluar ke jalan raya!” katanya pada forum Pasca HKR, malam tadi.



Hishamuddin berkata, berita tentang pemberian kad pengenalan di Sabah yang kini menjadi topik hangat menunjukkan wujud petanda penipuan oleh SPR bakal berulang.

“Sekarang dah boleh nampak penipuan itu. Dengan berita yang kita dengar dari Sabah mengatakan bagaimana pengundi disusun untuk mengundi Umno BN,” katanya.

Beliau berkata, sokongan rakyat melangkaui agama dan kaum terhadap HKR tempoh hari melambangkan keberanian rakyat melawan penindasan sejak 55 tahun.

“Kalau zaman reformasi, kita lihat hanya satu bangsa saja yang turun ke jalan raya tetapi melalui Bersih 1.0, 2.0 dan 3.0, semua rakyat sudah berani keluar melawan,” katanya.

“Dan, tamparan paling hebat kepada Umno ialah laungan kemerdekaan 7 kali yang diketuai (Datuk Seri) Anwar Ibrahim disambut dengan penuh semangat,” katanya.

“Saya begitu yakin akan berlaku perubahan, ombak untuk berubah telah sampai!” katanya disambut tepukan hadirin.

Tiada ulasan: