Selasa, 15 Januari 2013

SPRM Diminta Siasat Bekas Hakim

KL TODAY
 

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah diminta untuk menyiasat seorang hakim yang baru bersara. 

“Aduan telah dikemukakan kepada Majlis Peguam selepas hakim tersebut bersara dan kita bertanya kepada Ketua Hakim Negara Tun Arifin (Zakaria) mengenainya,” kata Pengerusi Majlis Lim Chee Wee. 

“Kami kemudian pergi ke SPRM untuk menyiasat dakwaan tersebut,” katanya kepada The Star pada Isnin.


Beliau menjelaskan komen beliau untuk untuk “menangani salah satu tanda-tanda serius” rasuah semasa ucapannya di Pembukaan Tahun Perundangan pada Sabtu.

Lim enggan untuk mendedahkan identiti bekas hakim tersebut tetapi mengakui bahawa orang tersebut merupakan seorang hakim yang baru bersara daripada Mahkamah Rayuan.

Dalam ucapannya, Lim berkata: “Pada bahagian guaman, kita akan mendekati dan bekerjasama dengan SPRM apabila terdapat sebarang tanda-tanda serius rasuah yang melibatkan ahli Bar atau Bench. Kami berharap sekurang-kurangnya mendapat satu petunjuk tidak lama lagi, dan kita mengakui kerjasama SPRM dalam perkara ini. “

Lim, yang tidak tahu jika mana-mana pihak sebelum ini telah memfailkan laporan polis berikutan dakwaan rasuah, berkata: “Saya telah berbincang dan bersetuju bahawa jika terdapat juga petunjuk rasuah, kita mesti melibatkan SPRM.”

Beliau berkata bahawa pengisytiharan aset oleh hakim kepada SPRM tidak cukup.

“SPRM mesti menjalankan pengesahan data, contohnya pemilikan diisytiharkan rumah, kereta dan saham, dan SPRM juga mesti memantau aset yang tidak diisytiharkan,” katanya.

“Terdapat terlalu banyak dakwaan tentang rasuah dan ini adalah salah satu cara untuk memastikan hakim yang menerima rasuah ditangkap.”

Tiada ulasan: