Rabu, 16 Januari 2013

RCI diberitahu 100,000 kad pengenalan diberikan kepada pendatang pada 1993


Seorang kanak-kanak membawa bot berhampiran penempatan pendatang di Sabah. — Gambar fail.
 
KOTA KINABALU, — Kira-kira 100,000 kad pengenalan biru diberi kepada pendatang Sabah pada tahun 1993, kata bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kepada Suruhanjaya Siasatan Di Raja (RCI) mengenai pendatang haram hari ini.

Penolong pendaftar JPN Sabah Kee Dzulkifly Kee Abd Jalil berkata hari ini beliau menerima RM80,000 daripada Pengarah JPN Sabah pada ketika itu Ramli Kamarudin untuk mengeluarkan kad pengenalan kepada pendatang Filipina, Indonesia dan Pakistan di Sabah.

"Ketua jabatan saya kata terdapat surat dari ketua menteri (Sabah), Tan Sri Harris Salleh. Ketua jabatan saya mengarahkan saya untuk memberi kad pengenalan kepada orang yang memohon di kaunter," Kee Dzulkifly memberitahu RCI di sini hari ini.

Kee Dzulkifly berkata, beliau ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dari 1995 hingga 1999.

Tun Dr Mahathir Mohamad, perdana menteri paling lama berkhidmat dari 1981-2003, telah dituduh menerajui "Projek IC", di mana kewarganegaraan didakwa diberikan kepada pendatang sebagai ganti kepada undi mereka.

Akan tetapi bekas Ketua Menteri Sabah Tan Sri Harris Salleh, yang mentadbir negeri dari 1976 ke1985, menafikan kewujudan "Projek IC" semalam.

Tiada ulasan: