Khamis, 17 Januari 2013

PRU sebelum tamat mandat DUN Johor

KL TODAY

 

Datuk Seri Najib Tun Razak dijangka akan meminta Parlimen dibubarkan untuk membuka laluan bagi pilihan raya umum ke-13 sebelum 21 Mac . 

Spekulasi terkini bahawa Perdana Menteri akan mendapatkan persetujuan Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Mu’adzam Shah Halim untuk pembubaran pada bila-bila masa antara Feb 20 dan Mac 20.Malah pada 21  Mac juga  adalah hari tempoh tamat mandat bagi Dewan Undangan Negeri Johor selepas tempoh lima tahun.

“Dewan Undangan Negeri Johor mengambil sumpah mereka pada 21 Mac. Oleh itu, istilah  tamat mandat adalah pada tarikh yang sama tahun ini.

“Kami menjangkakan Perdana Menteri akan mengadap YDP Agong dan meminta perkenan baginda bagi Parlimen  dibubarkan cara sebelum itu,” kata sumber.

Seorang pegawai Barisan Nasional berkata bahawa dengan membenarkan DUN Johor tamat mandat akan menghantar mesej yang salah bahawa parti pemerintah tidak bersedia untuk menghadapi pengundi.

Rasmi, bagaimanapun, menunjukkan bahawa ini tidak bermakna bahawa pilihanraya umum mesti diadakan pada 21 Mac atau sebelum itu.

“Perdana Menteri dijangka membuat beberapa perjalanan luar negara penting dalam bulan Februari ke tempat-tempat yang strategik penting kepada Malaysia serta menghadiri persidangan serantau dan pelbagai hala di mana negara kita adalah peserta yang ketara,” katanya.

Pertubuhan sidang kemuncak Kerjasama Islam yang dijadualkan pada 6-7 Februari dan pemimpin utama Malaysia jarang dilihat tidak pernah hadir mesyuarat ini. Ia difahami bahawa Najib telah dijadualkan satu lagi lawatan ke luar negara tidak lama sebaik sahaja selepas Tahun Baru Cina.
Ini bermakna bahawa Najib ditinggalkan dengan tempoh 30 hari untuk pergi untuk pemilihan kerana beliau tidak mungkin untuk memohon pembubaran Parlimen juga tidak lama selepas Tahun Baru Cina yang jatuh pada Feb 10.

Oleh kerana semua faktor-faktor ini, menurut sumber dalaman, Najib untuk memanggil pilihan raya antara 20 Februari dan 20 Mac.

Mandat Parlimen akan berakhir Mac 29 manakala bagi DUN Negeri Sembilan akan lengkap tempoh mandatnya pada 26 Mac.

Tiada ulasan: