Khamis, 17 Januari 2013

Pojok: Anak Mami di Perantauan Ada juga jerung yang tidak punya masalah.

 Roketkini.com

SUARA Wanita 1Malaysia, ringkasnya (SW1M) pastinya akan dipertanggungjawabkan kerana telah melahirkan kesedaran di kalangan golongan atas pagar untuk menolak United Malays National Organisation dan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum yang semakin dekat tarikh hari jadinya.

Sudah masuk empat hari dan jenaka #listen masih lagi menjadi bualan ramai. Mujur videonya itu tidak ada babak menari ala Gangnam. Jika tidak, barangkali populariti Sharifah Zohra Jabeen akan melonjak naik hatta mendapat tawaran berlakon atau mungkin dilantik menjadi Ketua Wanita UMNO. Ya lah, Ketua Wanita yang dahulu hanya prihatin kepada lembu. Si Zohra Jabeen ini bukan sahaja pedulikan lembu, tetapi juga haiwan lain yang menanggung pelbagai masalah. Termasuk ikan jerung.

Menurut Zohra Jabeen, jerunglah haiwan paling sengsara di atas muka bumi ini kerana diburu untuk siripnya yang dibuat sup. Sebagai nota pinggir, saya sarankan tuan-tuan janganlah makan sup sirip ikan yu (jerung) menjelang perayaan Tahun Baru Cina yang akan datang. Kasihan ikan jerung tersebut.

Namun kita tidak patut merasa kasihan dengan jerung lain yang tidak sangat bermasalah, malah hidup aman sentosa sebagai kroni UMNO. Jerung ini mandiri dalam UMNO sebagai konco-konco pemerintah yang sentiasa mengalirkan projek dan dana kepada mereka untuk terus mengisi tembolok sendiri di kala rakyat ramainya miskin melarat dan hidup dalam kesusahan serta dibebani hutang.

Namun jerung-jerung UMNO tiadalah peduli akan susah senang rakyat jelata, kerana menurut Zohra Jabeen, haiwan pun ada masalah.

Tidak payah peduli dengan krisis air yang menjadi senjata ampuh UMNO untuk menekan warga Selangor dan Kuala Lumpur hanya demi memperkayakan kroninya yang mengawal urusan jual beli air. Dasar jerung.

Jerung UMNO mahu kita semua berada di bawah rantaian makanan, supaya dia boleh ‘ngap’ kita bila-bila masa, termasuk dengan mengganggu bekalan air sambil selamba berkata bahawa masalah yang ia cetuskan itu boleh diselesaikan jika UMNO dan BN diberi mandat untuk ke sekian kalinya. Eh? Mestikah tunggu pilihan raya baru mahu selesaikan masalah air yang puncanya datang dari Tuhan?

Bagi UMNO dan para pengikutnya, penyelesaian untuk setiap masalah terletak pada mengekalkan kuasa UMNO. Ini boleh difahami dengan mudah kerana memang dialah punca masalah. Dari dialah masalah datang, dan kepada dialah masalah kembali. Kalau tidak suka, boleh keluar dari Malaysia. Mudah betul.

Mentaliti beginilah yang melahirkan bukan sahaja satu malah ribuan lagi Sharifah Zohra yang mempunyai kapasiti intelek sebesar hama.

Masanya telah tiba untuk lawan pembodohan. Masa telah tiba untuk bangkit dan lawan. – Roketkini.com


Tiada ulasan: