Khamis, 10 Januari 2013

Penduduk Demo Gesa SYABAS Pulih Bekalan Air


Demo Depan Syabas 01

SHAH ALAM  : Lebih 50 orang penduduk di sekitar Pandan hari ini berhimpun di Wisma Rozali di sini bagi menggesa Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) memulihkan bekalan air di kawasan terbabit yang terputus bekalan sejak dua minggu lalu.

Penduduk bersama badan bukan kerajaan (NGO), Hak Air Untuk Rakyat (Hayat) mula berkumpul di Wisma Rozali pada jam 12 tengah hari bagi menghantar memorandum kepada Ketua Pegawai Eksekutif, Tan Sri Rozali Ismail.

Mereka turut membawa sepanduk yang tertera antaranya ‘Syabas terbabas’, ‘Syabas tidak boleh harap’, ‘kembalikan hak rakyat’ dan ‘disebabkan Syabas anak kami tidak ke sekolah’ serta ‘disebabkan Syabas peniaga tidak dapat berniaga’.

Pengerusi Hayat, Arshad Ahmad berkata rata-rata penduduk di sekitar Ampang tidak berpuas hati dengan Syabas kerana tidak menjalankan tanggungjawabnya dengan baik.

Katanya, Syabas dilihat cuba mempolitikkan isu air demi kepentingan pihak lain dan menyalahkan Kerajaan Negeri.

“Penduduk kesal dengan apa yang berlaku, Syabas tidak sepatutnya membangkitkan kemarahan rakyat.
“Kami juga mendesak Syabas supaya menyerahkan pengurusan air kepada Kerajaan Negeri,” katanya.

Lebih memburukkan keadaan, Arshad mendakwa Syabas hanya menghantar lori bekalan air kepada penduduk hanya sekali dalam tempoh dua minggu ini.

Beliau menambah penduduk tidak teragak-agak untuk menyaman Syabas sekiranya bekalan air tidak dipulihkan dengan segera.

Penduduk, Lee Shok Jing, 32, berkata penduduk tidak boleh menerima alasan-alasan yang diberikan Syabas kerana sudah menjadi tanggungjawab syarikat itu melakukan perancangan dan persediaan agar penduduk mendapat air tanpa gangguan.

“Bekalan air yang terputus ini menyebabkan penduduk bergaduh sesama sendiri, contohnya semalam, penduduk tertekan hingga bergaduh sesama sendiri untuk mendapatkan air yang dihantar, kami tidak mahu perkara ini terus berlaku,” katanya.

Memorandum yang diambil oleh wakil Syabas iaitu Pengarah Eksekutifnya, Ismail Hashim.

Sebelum ini, masalah bekalan air itu didakwa berpunca daripada lima pam air di Wangsa Maju mengalami kerosakkan menyebabkan beberapa kawasan terputus bekalan air antaranya di kawasan sekitar Ampang dan Cheras.

Demo Depan Syabas 04 Demo Depan Syabas 02 Demo Depan Syabas 03

Tiada ulasan: