Rabu, 16 Januari 2013

PAS menjauhkan parti dari garis panduan Tahun Baru Cina Kedah


KUALA LUMPUR — PAS hari ini menjarakkandiri dengan kontroversi garis panduan Tahun Baru Cina yang dicetuskan oleh kerajaan negeri Kedah, dengan mengatakan itu adalah hal kerajaan negeri dan tidak melibatkan kepimpinan PAS pusat. 
"Itu adalah keputusan kerajaan negeri, tidak ada kena mengena dengan parti," kata naib presiden Datuk Mahfuz Omar dalam sidang media di ibu pejabat parti hari ini.

Naib presiden PAS bagaimanapun enggan menyatakan bahawa Majlis Syura, badan tertinggi dalam parti itu memberi arahan agar garis panduan tersebut juga dimasukkan dalam acara Sambutan 1Malaysia Tahun Baru Cina, diantaranya pemakaian sopan untuk pegawai dan peserta persembahan.

Ia juga menyatakan bahawa peserta persembahan digalakkan untuk menyanyi lagu berunsur ketuhanan dan nasihat dan jika aktiviti tarian dan menyanyi melampau berlaku, kerajaan negeri mempunyai hak untuk membatalkan acara tersebut.

Dalam garis panduan tersebut melarang peserta persembahan wanita dewasa untuk berada di pentas semasa persembahan Tahun Baru Cina.

Pemimpin dari kedua pihak menganggap garis panduan ini sebagai menghalang hak orang bukan Islam.

Rakan PAS dalam Pakatan Rakyat, DAP turut menegur sikap kerajaan Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak kerana sering memalukan pakatan pembangkang dengan dasar konservatifnya dengan mengenepikan pandangan orang ramai.

Berikutan dari tekanan orang ramai, ahli Exco Kedah Dr Hamdan Mohamed Khalib semalam mengakui kerajaan negeri "terlepas pandang" ke atas garis panduan sambutan Tahun Baru Cina.

Hamdan dalam kenyataannya semalam berkata satu garis panduan baru tanpa menyebut syarat sebelumnya akan dikeluarkan.

Exco tersebut mengatakan garis panduan tersebut diadakan untuk mengawal hiburan terbuka yang mencetuskan masalah sosial terutamanya di kalangan remaja Melayu-Islam.

Beliau juga berkata kelonggaran akan diberikan kepada acara keagamaan dan kebudayaan yang melibatkan masyarakat Cina, India dan Siam di negeri itu.

Dalam masa sama Azizan memberi lampu hijau kepada acara 15 Februari itu, dalam masa sama meletakkan syarat mestilah berpakaian sopan.

Mahfuz berkata dengan kenyataan tersebut menunjukkan masalah tersebut sudah diselesaikan.

"Jadik kalau (Datuk Seri Dr) Chua Soi Lek nak datang bogel pun boleh," kata naib presiden PAS sambil bergurau merujuk kepada presiden MCA itu.

Chua sebelum ini mengkritik PAS dan kerajaan negeri Kedah kerana garis panduan tersebut tetapi pemimpin pembangkang mendakwa serangan beliau adalah salah satu cara MCA cuba merosakkan imej parti Islam tersebut terhadap bukan Islam.

Tiada ulasan: