Sabtu, 12 Januari 2013

PAS berikrar terus setia dengan Pakatan di KL112

TERKINI

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Himpunan Kebangkitan Rakyat. — Gambar oleh Saw Siow Feng
 
KUALA LUMPUR — PAS mengulangi pendirian untuk terus bekerjasama dengan Pakatan Rakyat (PR) yang turut dianggotai oleh PKR dan DAP di Himpunan Kebangkitan Rakyat walaupun Umno seringkali mendesak parti Islam itu untuk bersatu dengan mereka. 
 
"PAS mengambil pendirian bekerjasama dengan DAP dan PKR kerana kedua-dua parti ini adalah mereka yang teraniaya.

"PAS akan bekerjasama dengan parti-parti lain, tapi tidak sesekali dengan Umno dan BN," kata presiden parti tersebut Datuk Seri Abdul Hadi Awang dihadapan puluhan ribu hadirin di dalam Stadium Merdeka.

Menurut Abdul Hadi, slepas lebih 50 tahun merdeka, pelbagai masalah membelenggu rakyat dan ramai yang masih merempat.

"Kita mengiktiraf yang termaktub dalam perlembagaan, Umno gagal mempertahankan Islam dan orang Melayu.

"Kekayaan negara dimonopoli oleh sesetengah pemimpin dari sesuatu kaum yang memerintah," katanya.
Lawan parti Islam tersebut iaitu Umno antara yang lantang mengecam mereka dalam PR kerana mendakwa kepimpinan parti tersebut sudah terpesong dengan arah tujuan mereka menegakkan Islam. 
 
Malahan Umno juga pernah pada 2011 lalu menggesa PAS keluar daripada PR serta mencadangkan supaya untuk menimbangkan kerajaan perpaduan dengan BN.

Umno juga mendakwa PAS hanyalah menjadi alat kepada parti DAP serta mengatakan gabungan PR bukan yang terbaik untuk mentadbir Malaysia.

Namun, PAS tetap berpendirian dan konsisten menolak idea kerajaan perpaduan dan kerjasama politik dengan Umno kerana tidak mahu episod lama pada tahun pada awal 1970-an berulang lagi.

Selain itu, mantan perdana menteri (PM) Tun Dr Mahathir Mohamad juga mengatakan PAS perlu bertindak di luar PR kerana gabungan tiga parti perikatan itu adalah palsu dan merugikan orang Melayu.

PAS akan bertanding 70 daripada 222 kerusi parlimen dalam PRU akan datang dan membiarkan selebihnya untuk ditandingi oleh rakan PR, DAP dan PKR.

Pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang dijangka menyaksikan pertembungan sengit diantara BN dan PR apabila mandat kerajaan persekutuan tamat pada akhir bulan April tahun ini.

Tiada ulasan: