Jumaat, 25 Januari 2013

DAP dakwa k'jaan Perak beri tanah pada syarikat kroni

MALAYSIA KINI


 
Ketua Pemuda DAP (DAPSY), Wong Kah Woh mempersoalkan keputusan kerajaan negeri menganugerahkan tanah seluas 32.07 ekar kepada sebuah syarikat kaitan Umno yang dikatakan tiada pengalaman dalam pembangunan perumahan.

Beliau memetik maklumat yang diperolehi daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), dengan berkata bahawa syarikat berkenaan telah didaftarkan pada lewat tahun 2010 dengan modal berbayar sebanyak RM2.

Bagaimanapun, kira-kira setahun kemudian, ia telah dianugerahkan tanah di Kamunting untuk pembangunan perumahan.

"(Syarikat ini) tidak mempunyai latarbelakang dan pengalaman dalam pembangunan perumahan, tetapi boleh mendapatkan tanah ini dari kerajaan negeri. Apakah garispanduan kerajaan?" soalnya dalam satu kenyataan akhbar semalam.

NONEWong (kiri) juga mempersoalkan mengapa tanah itu dianugerahkan kepada syarikat tersebut tanpa melalui tender terbuka.

Wong, yang juga ADUN Canning, menegaskan bahawa pemegang saham syarikat tersebut dan kebanyakan ahli lembaga pengarahnya terdiri daripada pemimpin Umno.

Katanya, dari carian profil syarikat ini, ia menunjukkan bahawa keseluruhan proses pemberian tanah tersebut menimbulkan pertanyaan.

Oleh itu, katanya, BN yang menerajui kerajaan negeri mesti menjawab setiap isu dan biarkan rakyat membuat keputusan.

Malaysiakini
tidak menyiarkan nama mereka dan nama syarikat terbabit, sementara menunggu jawapan mereka.

Wong juga menyertakan dokumen yang didakwa dari SSM dan Pejabat Tanah dan Galian Perak bagi menyokong dakwaannya itu.

Tiada ulasan: