Sabtu, 3 September 2011

Umno akui keperluan tambah kerusi di Sabah

MALAYSIA KINI


Naib presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, mengakui bahawa terdapat keperluan untuk menambah kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Parlimen di Sabah.

NONEBeliau berkata, ia kerana beberapa kawasan DUN dan Parlimen di Sabah mempunyai kawasan luas dan ramai pengundi yang mewajarkan pertambahan kerusi berkenaan.

Bagaimanapun, katanya, sebarang penambahan kerusi memerlukan persetujuan atau kelulusan dua pertiga di peringkat Parlimen untuk dilaksanakan.

"Ini adalah cadangan di peringkat negeri. Setiap negeri mempunyai hak untuk mencadangkan dan diluluskan tetapi akhirnya bila dibawa ke Parlimen ia memerlukan kelulusan dua pertiga.

"Jadi kalau ada keperluan di peringkat negeri, ia harus diselaraskan dengan kerajaan di peringkat pusat bagi memastikan ia mendapat persetujuan dua pertiga," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Rumah Terbuka ADUN Pantai Manis, Datuk Abdul Rahim Ismail di Papar, hari ini.

azlanMohd Shafie, yang juga Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, berkata demikian ketika diminta mengulas cadangan beberapa pemimpin parti komponen BN negeri termasuk Parti Bersatu Sabah (PBS) yang mahu kerajaan mempertimbangkan untuk menambah kerusi DUN dan Parlimen di Sabah berdasarkan keperluan semasa. Bernama

Tiada ulasan: