Rabu, 14 September 2011

Sumbangan gerakan kiri dalam perjuangan kemerdekaan

Toh Kin Woon


Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG menyeru kerajaan agar mengambil berat pengaruh positif kontroversi "Mat Indera Pejuang Kemerdekaan" yang dibangkitkan oleh Timbalan Presiden PAS. Kami menggesa agar kerajaan mengakui sumbangan gerakan kiri dalam perjuangan kemerdekaan negara kita. Kami berharap kerajaan mengkaji semula isi kandungan buku teks sejarah, mencatat sumbangan-sumbangan pejuang kemerdekaan dan pembinaan bangsa secara adil dan objektif berdasarkan sejarah sebenar anti penjajahan.

Sumbangan UMNO dan Perikatan tidak dapat dinafikan, namun buku teks sejarah juga harus mencatat secara perinci sumbangan Kesatuan Melayu Muda (KMM), Parti Kebangsaan Melayu Malaya, Malayan People's Anti-Japanese Army (MPAJA), AMCJA-PUTERA, Parti Komunis Malaya (CPM), Parti Buruh, Parti Rakyat dan lain-lain dalam perjuangan menentang penjajahan dan menuntut kemerdekaan.

Buku teks sejarah hari ini tidak memberi gambaran sebenar gerakan kiri dalam sejarah Malaysia, termasuklah peranan MPAJA pada zaman penjajahan Jepun, AMCJA-PUTERA yang mencadangakan Perlembagaan Rakyat yang lebih demokrasi dan adil, Hartal Seluruh Malaya pada 20 Oktober 1947, Gerakan Buruh Malaya dan Singapura sebelum dan selepas kemerdekaan, gerakan pendidikan bahasa Cina yang dipimpin oleh Dong Jiao Zong, Sumbangan Parti Komunis Malaya dalam mempercepatkan pencapaian kemerdekaan, Perjuangan Parti Buruh dan Barisan Sosialis. Kerajaan Perikatan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menangkap pemimpin-peminpin sayap kiri secara besar-besaran seterusnya melenyapkan gerakan kiri, rusuhan kaum 13 Mei adalah rancangan ahli politik, gerakan mahasiswa 1970-an dan sebagainya.

Buku teks sejarah rasmi hari ini tidak dapat mencerminkan sejarah rakyat memperjuangkan demokrasi, hak asasi manusia dan keadilan yang gemilang. Ia telah dipadamkan dari buku teks sejarah. Sumbangan gerakan kiri bukan sahaja sengaja diabaikan, malah diputar-belit, dan hendaklah diperbetulkan dengan segera.

Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG menyeru kerajaan dan pertubuhan masyarakat sivil agar menghormati hak bersuara Mohammad Sabu. Kami berpendapat sesiapa pun boleh memberi pandangan terhadap peristiwa sejarah mengikut fakta sejarah. Pihak polis mengatakan bahawa telah menerima 500 laporan polis dari pertubuhan dan parti politik, tindakan tersebut seolah-olahnya intimidasi dan mencabuli hak bersuara Mohammad Sabu. Menteri dalam negeri Hishammuddin Hussein telah mengatakan bahawa tidak akan menggunakan ISA terhadap Mohammad Sabu, inilah tindakan yang betul, kami berharap agar pihak polis dan Jabatan Peguam Negara menghormati hak asasi Mohammad Sabu dan tidak lagi mengambil tindakan terhadapnya.

Untuk perbincangan secara mendalam sumbangan gerakan kiri, jawatankuasa gerakan sejarah sebenar Malaysia yang disertai oleh Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG akan menganjurkan satu forum awam bertajuk "Perjuangan Kemerdekaan Malaya: Peranan Kiri " di MPPJ Dewan Sivik pada 15 September 2011 yang bemula pada jam 8 malam. Forum tesebut akan membincang peritiwa Bukit Kepong dan peranan gerakan kiri dalam perjuangan menuntut kemerdekaan. Segala pertanyaan sila menghubungi Cik Chin 03-2272 3594 atau 03-79578342/3.

*Kenyataan media oleh Toh Kin Woon (gambar kanan) selaku Pengerusi Pusat Pembanguan Kebudayaan LLG.

Tiada ulasan: