Ahad, 25 September 2011

SIAPA KING MAKER PRU13?

Oleh MUSLI OLI

Hyatt hotel agak lengang pagi ini. Orang-orang politik yang kebiasaannya memenuhi meja disebelah bar tidak kelihatan. Mana Datuk Halik Zaman, Datuk Karim Ghani dan lain-lain? Kelibat Datuk Jumat Idris dan penyokong-penyokong UMNO dan BN yang lain juga tidak kelihatan.

Saya mengambil tempat duduk biasa. Kopi O Hyatt memang best, boleh pula refill tanpa extra caj. Barangkali orang-orang politik sibuk berhari raya, bisik hati saya. Sebelah meja, Datuk Sari Suhut, pengunjung tetap Hyatt dengan dua orang rakan sedang rancak berbual. Dia berdiri dan mendekati saya. Kami bersalam.

Sari Suhut adalah bekas pegawai kanan kerajaan. Bekas DO dan presiden Majlis Perbandaran Tawau. Satu ketika pernah menjadi Naib Ketua UMNO Keningau. Dia juga rapat dengan Abdullah Badawi dan sering menjadi rakan bermain golf mantan PM itu.

Seperti penyokong-penyokong Pak Lah yang lain, Sari Suhut diibaratkan seperti orang tertinggal bas. Namanya orang dah lupa. Bas yang lain pun tak pernah nak berhenti. Dia pernah berkata, majlis Hari Raya dibahagiannya sendiri tidak menjemput beliau. Alahai UMNO…

Tiba-tiba Jason Wong muncul. Dia bersalam dengan kami dan duduk di sebelah saya.

“Musli! you as a political writer, can I ask you, who is the King Maker in the next election?”

“The Chinese voters” Tegas jawapan saya.

“No no no…..The Chinese are already in their bags…they already made up their mind not to votes for BN” Kata Jason.

Jason adalah ahli perniagaan yang berasal dariSarawak. Orang Miri kalau tak silap saya. Satu ketika begitu rapat dengan arwah Datuk Zakarian Derus (Abang Zek) Kelang.

“The King Maker is Tan Sri Pehin Tan Sri Taib Mahmud, KM Sarawak” Kata Jason.

Menurutnya,Taib Mahmud adalah orang yang paling berpengaruh dan boleh menentukan kemana arah sokongan parti PBB, SPDP, PRS dan SUPP di Sarawak. Adakah mereka kekal dengan BN atau PR yang telah menjanji deal yang lebih baik kepadaSarawakberbanding dengan BN?

Pada PRU 2008, PBB menang 14 kerusi parlimen. PRS 6, SUPP 6 dan SPDP 4. Ini bermakna 30 kerusi parlimenSarawakditentukan Taib Mahmud!

Taib bukan saja berpengaruh ke atas partinya PBB tetapi juga berpengaruh ke atas semua presiden parti-parti politik di bumi Kenyalang itu. fikir-fikirkanlah….

Tiada ulasan: