Khamis, 22 September 2011

Pemansuhan ISA: Najib sebagai pemula tren atauMaclean Patrick,

Wong Choon Mei, Malaysia Chronicle


Apabila seorang Perdana Menteri memberi ucapan melalui televisyen dan membuat pengumuman berani, ini merupakan sebuah publisiti besar. Seperti yang dilakukan oleh John Kennedy melalui ucapan beliau untuk meletakkan manusia di bulan menjelang akhir tahun 1960-an telah disiarkan melalui televisyen Amerika. Seorang lagi presiden, mendiang Ronald Reagan, mempersonakan pengundi atas skrin dan kekal sebagai presiden yang popular hingga ke hari ini. Kredit diberikan kepada Reagan, kerana beliau merupakan seorang pelakon sebelum menjadi presiden dan tahu bagaimana untuk memainkan watak di televisyen.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ahli-ahli politik sering menggunakan skrin televisyen untuk menyampaikan mesej dan mengumumkan kenyataan yang berani. Malaysia juga tidak terkecuali. Media massa benar-benar berada di bawah telunjuk kerajaan dan rakyat Malaysia dihidangkan setiap hari dengan propaganda bahawa kerajaan semuanya baik dan pembangkang semuanya buruk. Media massa yang dikawal ini tidak akan berfikir dua kali untuk memaparkan sesuatu isu di segenap dimensi jika ia tidak memuaskan hati tuan-tuan politik mereka.

Di dalam dunia yang palsu yang inilah Datuk Seri Najib Tun Razak telah masuk. Dipandu oleh pasukan media yang diketuai oleh Omar Mustapha, Najib kini menjadikan Malaysia sebagai satu pentas publisiti yang tragik dan boleh memberi kesan yang lebih serius untuk imej negara daripada kes FBC Media dan APCO.

Tunjuk legasi

Semasa membuat pengumuman untuk menghapuskan ISA, Najib yang mungkin mahu menjadikan ia sebagai legasi beliau, telah memastikan ia menjadi sebuah urusan yang menunjuk-nunjuk. Satu pra-pengumuman juga dibuat oleh Rais Yatim. Terdapat juga perkara biasa seperti berita 'bocor' kepada media kerajaan yang memberi bayangan apa yang mungkin berlaku.

Namun, kebanyakan rakyat Malaysia percaya bahawa Najib berkata semua perkara yang betul demi kelihatan baik. Mengapa? Kerana, pada masa yang sama, beliau melakukan semua perkara yang salah. Kata-kata dan tindakan-Nya tidak begitu serasi. Tiba-tiba, tiap-tiap kenyataan yang dia buat banyak menyebut "rakyat adalah penting" dan rakyat Malaysia diminta untuk mempercayai pentadbiran beliau yang merupakan telinga dan degupan jantung negara, bahawa mereka faham cita-cita dan keinginan rakyat.

Tetapi mengapa hanya sekarang Najib dan pentadbiran beliau sedar tentang apa yang rakyat mahu? Ia seolah-olah melahirkan satu permainan tiru -meniru di kalangan ahli-ahli politik BN, dan tiba-tiba, mereka semua bergegas untuk memujuk rakyat dan bercakap mengenai apa yang rakyat mahu. Adakah ini bermakna bahawa sebelum pengumuman itu, Najib dan kongcu-kongcunya tidak tahu apa yang rakyat benar-benar mahu?

Ia semua kelihatan terlalu baik untuk menjadi realiti dan itulah yang menyedihkan di negara ini. Setiap tindakan Najib adalah hasil daripada skrip pihak perhubungan awam beliau dan media pula cuba untuk membuatkan dia kelihatan seperti seorang lelaki yang berjiwa rakyat. Ia adalah ciri-ciri politik barat yang menekankan bahawa negarawan sentiasa terhutang budi kepada rakyat dan inilah sentimen yang dimainkan untuk meraih populariti.

Tetapi dalam kes Najib, segalanya seperti tidak serasi. Nampak gayanya Najib dan para penasihat beliau harus belajar dengan cara yang sukar bahawa setiap kenyataan yang dibuat mestilah diikuti oleh tindakan. Hanya dengan bercakap sahaja Najib akan menjadi seorang yang membosankan!

Akta Patriot Amerika Syarikat

Dengan memansuhkan ISA, kita akan berhadapan dengan dua akta baru yang akan dibentangkan di Parlimen. Tidak ada jaminan kedua-dua akta baru itu tidak akan sekeras ISA. Demi untuk legasinya, Najib boleh menipu rakyat dan partinya sendiri dengan menukar yang jahat dengan kejahatan yang lebih besar. Jika ini benar, rakyatlah yang paling rugi.

Memang benar rakyat berkata, "Tidak kepada ISA" tapi rakyat juga tidak berkata "Ya kepada undang-undang baru yang lebih ketat". Kerajaan seolah-olah tersalah dengar rintihan rakyat.

Ada yang melaporkan bahawa undang-undang baru akan berupa seperti Akta Patriot Amerika Syarikat, yang dibuat untuk mencegah tindakan pengganas di Malaysia. Akta Patriot merupakan tindak balas kepada serangan pengganas 11 September, dan ia telah secara mendadak mengurangkan sekatan ke atas keupayaan agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang untuk akses telefon, komunikasi e-mel, rekod perubatan, kewangan, dan lain-lain.

Ia juga mengurangkan sekatan pada kumpulan perisikan asing di dalam Amerika Syarikat, memperluaskan kuasa Setiausaha Perbendaharaan untuk mengawal selia urus niaga kewangan, terutamanya yang melibatkan individu asing dan entiti Perbendaharaan, dan meluaskan budi bicara penguatkuasaan undang-undang dan pihak berkuasa imigresen untuk menahan dan mengusir pendatang yang disyaki terlibat dengan perbuatan yang berkaitan dengan keganasan. Akta Patriot juga memperluaskan definisi keganasan termasuk keganasan domestik, dengan itu membesarkan bilangan aktiviti-aktiviti yang boleh digunakan oleh pihak penguatkuasaan undang-undang . Pada 26 Mei 2011, Presiden Barack Obama telah menandatangani lanjutan empat tahun tiga peruntukan-peruntukan penting dalam Akta Patriot: 'wiretaps' tanpa batasan, carian rekod perniagaan ("rekod peruntukan perpustakaan"), dan menjalankan pengawasan "lone wolf" - individu yang disyaki pengganas yang tidak dikaitkan dengan mana-mana kumpulan pengganas.

Mahathir memberi amaran terhadap penggunaan acuan undang-undang AS

Tetapi kelihatan seperti Najib akan terpaksa menarik balik kata-kata beliau tentng perbalahan mengenai undang-undang baru yang dijangka berdasarkan Akta Patriot Amerika Syarikat. Hanya beberapa hari yang lalu, bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, seorang tokoh yang masih kuat dalam Umno meluahkan kesangsian terhadap idea mengikut akta Amerika Syarikat itu.

Walaupun menyokong rancangan memansuhkan ISA, Mahathir juga berkata bahawa ISA tidaklah begitu kejam. Bekas Perdana Menteri itu, yang menggunakan ISA untuk memenjarakan saingan politik beliau semasa berkuasa, menunjukkan dengan jelas bahawa beliau tidak mengagungkan Amerika Syarikat atau United Kingdom.

"Selepas pemansuhan akta, kita boleh memulakan kempen mendapatkan kebebasan mereka yang ditahan tanpa bicara, sebagai contoh di pusat tahanan Teluk Guantanamo. Sebelum ini, mereka mengkritik Malaysia kononnya kejam kerana menahan orang tanpa perbicaraan, tetapi mereka pula yang melakukannya sekarang. "

Wira serantau atau pembohong dan penipu?

Nampaknya undang-undang baru akan dicipta mengikut acuan kita. Dan jika betul jangkaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, pengganti ISA seperti yang disampaikan Najib dalam mesyuarat peribadi dengan kongcu-kongcu Umno; undang-undang baru itu akan 'sekeras" ISA itu sendiri.

Lagipun sudah ada langkah oleh pihak pasukan Najib untuk mendapatkan 'pujian serantau' kerana menghapuskan undang-undang itu.Kepada mereka, Najib adalah pemula tren yang boleh mewujudkan 'kesan domino' yang mungkin memaksa Singapura dan Indonesia ke arah yang sama.

Mungkin tepat pada masanya untuk jiran-jiran kita mengambil contoh dari Malaysia, tetapi mereka mesti memastikan bahawa mereka tidak terikut rancangan Najib yang meragukan, memansuhkan ISA dan menggantinya dengan undang-undang yang memberikan kuasa budi bicara yang lebih besar kepada kerajaan!

Jika mereka berbuat demikian, ia akan mendedahkan Malaysia kepada kebencian yang lebih besar di peringkat dunia sebagai pengeksport pembohongan dan penipuan politik.

Najib nampaknya tidak mengambil pengajaran walaupun tertangkap membayar berjuta-juta ringgit kepada FBC Media untuk membuat laporan yang memuliakan dirinya kepada penyiar antarabangsa seperti CNN, CNBC dan BBC.

Tetapi jika dia tidak berhati-hati, menjadi pengeksport pembohongan dan penipuan mungkin menjadi satu-satunya legasi beliau.

Tiada ulasan: