Ahad, 28 April 2019

Minum sawit tidak langgar peraturan DUN

MALAYSIA GAZETTE
sawit-681x379
Tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kepayang, Dr. Ko Chung Sen yang menyampaikan pandangan dengan cara berminum juga tidak melanggar peraturan mesyuarat.


KUALA KANGSAR – Tindakan meminum minyak kelapa sawit ketika persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak adalah dibenarkan dan tidak melanggar apa-apa peraturan mesyuarat.

Speaker DUN Perak, Datuk Ngeh Koo Ham memberitahu China Press, selain berbahas, ahli-ahli dewan juga boleh bersajak, berpuisi, bernyanyi, atau berbahas menggunakan bahan info grafik.

Beliau berkata, tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kepayang, Dr. Ko Chung Sen yang menyampaikan pandangan dengan cara berminum juga tidak melanggar peraturan mesyuarat.

Pada mesyuarat Jumaat lalu, Chung Sen dilaporkan membawa sebotol minyak sawit untuk memberi penerangan  mengenai kebaikannya.

Sebaik selesai berbahas, beliau menghabiskan satu gelas kecil minyak sawit yang ada sebagai tanda sokongan kepada produk Malaysia itu.

Walaupun rakan yang lain termasuk daripada pembangkang menyokong tindakannya dengan memberi tepukan gemuruh, sesetengah warganet bagaimanapun berpendapat ADUN Kepayang itu “berdrama” dalam mesyuarat DUN.

Mengulas lanjut, Koo Ham berpendapat Chung Sen tidak berniat untuk “berdrama” ketika minum minyak sawit.

“Chung Sen seorang doktor dan beliau menunjukkan sokongan kepada minyak sawit melalui tindakan yang nyata,” katanya.

Beliau berkata, Menteri Industri Utama, Teresa Kok juga berterima kasih kepada Chun Seng dan mahu mengedar minyak sawit kepada semua ADUN Perak, tidak kira daripada pihak kerajaan atau pembangkang.

Tiada ulasan: