Ahad, 28 April 2019

Anwar ada lagi 'rahsia' PAS


   

Presiden PKR memberi gambaran bahawa beliau akan terus membongkar "penipuan" yang dilakukan pemimpin PAS selepas isu pembayaran wang RM1.4 juta kepada pengarang Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown baru-baru ini.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu akan dibuat secara perlahan-lahan.

"Tunggu masa, saya bongkar cerita sikit-sikit, koho-koho (perlahan-lahan). Tak boleh deras (cepat) semua sekali.

"Jadi saya terangkan masalah kes ini dulu," katanya ketika berceramah pada program Bicara Perdana di Tanah Merah, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai mengulangi isu pendedahan penyelesaian saman Presiden PAS Abdul Hadi Awang terhadap Clare di Mahkamah Tinggi London, baru-baru ini.

Pada Februari lalu, Anwar yang juga anggota parlimen Port Dickson mendedahkan Abdul Hadi membayar RM1.4 juta itu kepada Clare, malah perkara itu disusuli dengan pendedahkan Clare yang mengesahkan penerimaan bayaran tersebut.

Bagaimanapun PAS, menafikan perkara itu.

Sementara itu Anwar menegaskan betapa beliau hairan melihat pemimpin PAS yang mengetahui perkara berkenaan tetapi tetap memberi penjelasan yang sebaliknya.

Katanya, beliau membuat pendedahan itu kerana mempunyai fakta dan bukannya memfitnah.

Katanya beliau melihat sendiri salinan dokumen serta cek bayaran tersebut.

"Apa makna semua ini? Antara kenyataan dan ucapan tok-tok guru PAS ini - saya tak salahkan orang yang tak tahu - tapi yang saya pelik pemimpin yang tahu masih sanggup menjelaskan begini.

"Padahal mereka tahu. Bagaimana kita nak orang hormat pada kita? Bila orang tengok kita ada akhlak, bila bercakap, benar," tegasnya.

Tambah Anwar penjelas beliau itu sebagai contoh bahawa bukan bermakna sebuah parti yang menggunakan nama Islam semuanya akan bercakap benar.

"Ini pertarungan politik. Parti ini dulu mula-mula musuh DAP, bila dalam Pakatan Rakat dia juga turun kempen untuk DAP.

"Sekarang dia cakap pula salah DAP. Dulu kita tahu sikap PAS pada Umno, sekarang nak baik. Dia nak baik dengan Umno tak apa, berbaiklah.

"Tapi nak baik dengan Umno ini, terus kita jadi separuh kafir. Jadi agama ini boleh main ikut selera urusan politik. Ini yang saya tak setuju," jelasnya.


Tiada ulasan: