ULASAN | Al-Imam Abu Zuhrah yang mengatakan bahawa hukuman rejam
adalah syariah Yahudi yang telah dinasakhkan dengan agama rahmat.
Dalam hal ini,
al-Imam Abu Zuhrah tidak bersendirian, malah disokong oleh beberapa
orang ulama besar dunia, seperti Dr Yusuf al-Qaradawi, Dr Mustafa
al-Zarqa’, Abdul Mut’al al-Sa’idi, Abdul Wahab Khalaf dan ramai
lagi.
Justeru, sebarang
hadis-hadis yang menyebut berkenaan amalan rejam kepada penzina
muhsan, dianggap sebagai berlaku sebelum turunnya ayat sebatan kepada
penzina – ayat 2, surah al-Nur.
Ini berbeza dengan
Khawarij – sejak awal lagi mengatakan bahawa hukuman rejam tidak
ada dalam Islam dengan alasan tiada dalam al-Quran.
Perkara yang sama
pernah berlaku pada ramai ulama, seperti al-Qaradawi, al-Zarqa dan
sebagainya - iaitu di awal beliau mendengar pandangan al-Imam Abu
Zuhrah.
Namun, akhirnya
al-Qaradawi dan al-Zarqa’ juga menerima, malah mendukung pendapat
al-Imam Abu Zuhrah tersebut.
Tetapi, semenjak
Syaikh Dr Taha Jabir mengeluarkan satu buku bertajuk Tiada paksaan
dalam agama; walaupun di peringkat awal berlaku penolakan hebat,
tetapi kini sedikit demi sedikit, sudah ada ilmuwan Islam di Malaysia
sudah menerima pendapat Syaikh Dr Taha Jabir tersebut.
Bahkan, PAS di
Kelantan pun, pindaan Enakmen Jenayah Syariah Kelantan pun sudah
buang hukuman mati bagi kesalahan murtad.
Namun, selepas
mereka berjumpa dengan pandangan al-Qaradawi, mereka sudah menukar
pandangan mereka – dari haram kepada halal.
Tetapi sekarang,
hampir semua ulama Islam menerima bahawa muzik dan lagu adalah halal.
Dengan sebab itu,
jika hari ini ada pihak menolak pandangan al-Imam Abu Zuhrah yang
menyatakan hukuman rejam sebagai syariah Yahudi, tidak ditolak
kemungkinan bahawa di masa akan datang, mereka akan menerima
pandangan Imam Abu Zuhrah tersebut.
*WAN JI WAN HUSSIN
ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan