Jumaat, 30 November 2018

RAKYAT BERHAK BERSUARA, TAPI KAMI BERKUASA – TUN M

Wartawan Watan-Online

 

Sebelum mendapat kuasa pada PRU14, Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan rakyat sebagai kuasa penentu kepada sesebuah kerajaan.

Namun, selepas menang PRU14 Perdana Menteri itu berkata, rakyat berhak bersuara, namun kuasa penentu ada pada mereka.

Kenyatan Mahathir itu merujuk kepada petisyen bagi mendesakkan kerajaan menggugurkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Wathya Moorthy.

Katanya, mana-mana pihak boleh menuntut untuk melucutkan jawatan sebarang menteri kabinet kerajaan Pakatan Harapan (PH), tetapi hanya beliau selaku perdana menteri yang berhak untuk menentukannya.

“Itu hak mereka, hak kita (pula) menentukan,” katanya dalam sidang akhbar di Kuala Lumpur, pada Rabu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas desakan demi desakan pelbagai pihak yang menuntut supaya Waytha Moorthy dipecat.

Gerakan Pengundi Sedar (GPS) baru-baru ini melancarkan petisyen tandatangan di atas talian Change.org yang mahu Waytha Moorthy dipecat atas beberapa faktor, antaranya kerana didakwa memburukkan imej Malaysia pada peringkat antarabangsa.

Ini berdasarkan susulan rakaman video dan kenyataannya sebagai pengerusi Hindraf lebih sedekad lalu yang mendakwa Malaysia melakukan diskriminasi terhadap etnik minoriti, terutamanya kaum India.


Tiada ulasan: