Rabu, 21 November 2018

PEMILIHAN PKR LEMAH, BERCELARU- ANWAR




Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui sistem pemilihan parti itu kali ini lemah dan banyak kecelaruan serta mempunyai kelemahan besar dalam pengendaliannya.

Presiden PKR itu berkata, disebabkan itu imej parti terbabit ‘parah’.

“Memang kita akui sistem pemilihan ini lemah. Memang kita akui, banyak kecelaruan, saya tidak begitu arif tentang komputer pun tahu tablet boleh hilang…Maknanya ada kelemahan besar dalam pengedalian.

“Dan sebab itu banyak laporan dan imej keadilan itu parah. Ada orang luar kata saya harus tegas, kalau tak, maka tak layak jadi perdana menteri.

“Dia tak faham bahawa keputusan pimpinan parti ialah memastikan Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) itu bebas daripada pengaruh pimpinan termasuk saya.

“Orang bawah ini bercakap soal pilihan raya bersih, tapi dia mahu saya bersih. Kalau saya campur takkan bersih pemilihan itu,” katanya ketika menyampaikan ucapan penangguhan Kongres Nasional Keadilan Ke-13, di Shah Alam, Ahad.

Pemilihan PKR kali ini sememangnya diselubungi dengan pelbagai polemik dan menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan calon bertanding terutamanya berhubung isu e-undi.

Pemilihan parti itu bagi cabang Julau yang menyaksikan pertambahan ahli sehingga 13,000 orang mengundang kontroversi sehingga membawa campur tangan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Malah Anwar terpaksa campur tangan dalam pemilihan Julau supaya bagi melancarkan perjalanan proses kongres parti itu.

Mengulas mengenai kelemahan itu, Anwar berkata beliau tidak mahu menuding jari pada sesiapa sebaliknya mahu pihak berwajib menjalankan siasatan.
 

Tiada ulasan: