Ahad, 8 Oktober 2017

Kelantan bukti Pas mampu bawa konsep Islam

Abdul Hadi Awang
 Abdul Hadi Awang
 
SHAH ALAM - Kerajaan Pas Kelantan yang memerintah selama lebih 20 tahun boleh bertahan sehingga tanpa rasuah dan berkonsepkan pentadbiran Islam.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, ia membuktikan parti itu mampu memerintah dengan membawa konsep Islam.

Menurutnya, Pas kini mampu mewujudkan kepimpinan politik Islam dalam kerajaan bermula dari pelantikan calon melalui penapisan oleh Majlis Syura Ulamak.

"Islam mampu membawa perubahan holistik kerana datangnya daripada ALLAH Pencipta Alam yang Maha Mengetahui akan fitrah manusia dan tujuan mereka diciptakan di alam dunia ini.

"Kedaulatan negara yang hanya dipimpin oleh penganut Islam yang bertaqwa sahaja dapat mewujudkan kerajaan yang adil terhadap semua dan bersih daripada salah urus, salah laku dan tidak rasuah," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Dalam aspek mengurus ekonomi negara pula katanya, Islam mengutamakan hasil bumi dan pungutan yang diwajibkan daripada rakyat yang berada di tahap kemampuan sahaja.

Maka, jelasnya lagi, konsep cukai yang membebankan semua termasuk si miskin dan penganggur tidak digalakkan kecuali dalam keadaan darurat.

Katanya, konsep dibawa Islam berjaya mewujudkan keamanan dan keselamatan rakyat dengan melaksanakan undang-undang syariat yang sukar menjatuhkan hukuman tetapi menakutkan penjenayah dan penyangak, serta mendidik masyarakat.

"Konsep Islam bukannya menggunakan kekuatan undang-undang yang sering menghukum, tetapi gagal mewujudkan keamanan dan keselamatan, tanpa menakutkan penjenayah dan tidak mendidik masyarakat," katanya.

Abdul Hadi berkata, Islam juga menyanggah konsep sekularisma yang memisahkan agama daripada urusan duniawi, sama ada yang mengharamkan semua agama atau yang membenarkan agama tanpa kuasa terhadap urusan duniawi.

"Maka Pas tidak boleh bersama dengan mana-mana parti yang nyata sekularismanya atau yang bersikap pragmatik dan oportunis tanpa istiqamah sehingga mahu merungkai prinsip Islam atau melanggar sempadannya yang dipertahankan oleh parti.

"Kami yakin mampu memimpin negara Malaysia bermasyarakat majmuk ini, berbekalkan kontrak sosial (Perlembagaan Persekutuan Malaysia) sedia ada sekarang dengan penafsiran Islam sebenar tanpa meminggirkan berbagai kaum dan agama yang diwakili di masa perjuangan bersama menuntut kemerdekaan," katanya.

Tiada ulasan: