Selasa, 31 Oktober 2017

Akhirnya Editor Sarawak Report Hanya Kemuka ‘Bukti Hear Say’

 
 


Seperti diramal Editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown tiada bukti yang kukuh ketika membuat dakwaan bahawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah menerima dana berjumlah RM90 juta daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sebaliknya, Editor Sarawak Report itu hanya mengemukakan ‘bukti hear say’ yang diberitahu oleh bekas Pengerusi BERSIH 2.0 Datuk S Ambiga kepadanya.

“Bukankah Rafizi Ramli sebelum ini berkata maklumat yang beliau perolehi bahawa PAS terima RM90 juta dari Najib melalui dana 1MDB adalah dari pegawai kanan SPRM??

“Dato Haji Husam Musa pula kata dia ada bukti dana tersebut dimasukkan dalam akaun Bank Affin.

“Mengapa secara tiba-tiba Editor Sarawak Report pergi petik nama bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia Dato’ Ambiga Sreenevasan pula sebagai pemberi maklumat???

“Ini suatu tuduhan yang amat serius dan berat sebab boleh mencalar dan memusnahkan maruah, kredibiliti, integriti dan nama baik Dato’ Ambiga Sreenevasan???

“Tujuan apa sebenarnya Editor Sarawak Report petik dan jaja nama Dato’ Ambiga Sreenevasan???,” soal Hanisya Abdul Hamid dalam Facebook.

Malaysiakini melaporkan berdasarkan dokumen mahkamah yang difailkan oleh Editor Sarawak Report itu, Ambiga didakwa telah memberitahu Rewcastle-Brown tentang hubungan Najib dengan PAS, termasuk dakwaan persetujuan kewangan antara kedua-dua pihak tersebut.

“Ambiga memberitahu defendan yang sumbernya, yang menurutnya boleh dipercayai, menjangkakan jumlah yang telah dibayar adalah sekitar RM90 juta,” kata Rewcastle-Brown, menurut dokumen mahkamah bertarikh 11 Oktober itu.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Ambiga berkata beliau tidak boleh mengulas perkara itu.
Editor yang berpangkalan di London itu juga turut menafikan kenyataan itu ditujukan kepada Presiden PAS, Abdul Hadi Awang secara peribadi.

“Defendan tidak berniat mahupun dapat menjangka sama sekali yang kata-kata tersebut tidak akan difahami sebagai kenyataan yang merujuk pihak menuntut, atau menyampaikan tohmahan terhadap pihak menuntut seperti yang dirasakan pihak menuntut,” katanya.



Tiada ulasan: