Jumaat, 30 Jun 2017

Tidak Salah Menggelar Tun M Sebagai Wali – Ustaz Fauzan Amanah

 Suara Kebenaran




Isu yang timbul kebelakangan ini mengenai penyokong Tun Mahathir yang menganggap bekas Perdana Menteri itu sebagai wali, tidak seharusnya menjadi perkara yang besar.

Lihat balek kepada semua jasa Tun Mahathir kepada negara ini dan agama Islam, maka tidak sukar untuk kita memahami kenapa ada penyokongnya yang memanggilnya sebagai wali.

Ini bukan soal ketaksuban tapi kelayakan.  Tun Mahathir ada jasa dan jasa beliau bukan sedikit, tidak salah kalau dianggap sebagai wali sekalipun.

Menurut seorang ulama parti Amanah yang dikenali sebagai Fauzan, seperti mana ulama, isu kewalian ini juga tidak terhad kepada bidang agama semata-mata.  Golongan ulama katanya tidak semesti merujuk kepada bijak pandai agama sahaja tapi siapa juga yang mahir dalam bidang-bidang tertentu yang lain, juga layak dipanggil ulama.

Samalah dalam hal kewalian ini dan Tun Mahathir telah terbukti sebagai pentadbir yang baik, menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, apakah ini tidak cukup untuk menjadikan beliau seorang wali?

Pakai otak lain kali

Tiada ulasan: