Ahad, 30 Oktober 2016

OSA untuk lindungi perasuah?

MALAYSIA DATELINE
 
 
Dr Mujahid Yusof RawaDr Mujahid Yusof Rawa
Transformasi Nasional 2050 (TN50) akan menjadikan Malaysia negara yang tidak berfungsi jika Umno BN terus berkuasa, kata Naib Presiden Amanah Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.

Beliau berkata, kerajaan BN menggunakan Akta Rahsia Rasmi (OSA) untuk mengancam mereka yang mendedahkan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Terbaharu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah dan Datuk Seri Shafie Apdal bakal berdepan tindakan undang-undang kerana membangkitkan soal 1MDB di Dewan Rakyat.

"Mereka kini membayar harga yang mahal kerana didakwa atas Akta Rahsia Rasmi Kerajaan 'mendedahkan' rahsia keputusan kerajaan. Hal demikian amat dikesali kerana buat sekian kalinya Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri mengguna kuasa untuk ugut dan ancam mereka yang membogelkan 1MDB dan 2.6B dengan soalan-soalan mudah.

"Apakah tujuan ARRK atau OSA untuk melindungi perasuah? Atau adakah akta ini mahu menghalang rakyat dari menangkap perasuah? Nampaknya Najib dan barisan kabinet bisunya menyalahgunakan akta ini untuk selamatkan dirinya dari dipersoalkan dalam satu isu yang menjadi ibu kepada segala skandal negara," katanya dalam satu kenyataan.

Justeru Mujahid yang juga ahli parlimen Parit Buntar mengajak seluruh rakyat mengutuk sekerasnya-
kerasnya ciri-ciri diktator yang ada pada perdana menteri dan berazam bersama kebangkitan rakyat menolak pemimpin dan parti yang mengugut suara rakyat yang mendesak penjelasan rasuah pemimpin negara.

"Gunakan suara rakyat dalam pilihanraya umum akan datang untuk selamatkan negara," katanya.

Tiada ulasan: