Khamis, 27 Oktober 2016

Lebih RM300 Juta Dibelanja Untuk Rawatan Strok

MALAYSIAN DIGEST





KUALA LUMPUR - Kira-kira 76,000 pesakit strok mendapatkan rawatan di pelbagai hospital dan institusi perubatan setiap tahun dengan anggaran kos rawatan yang ditanggung sebanyak RM316.51 juta.

Ketua Jabatan Perubatan Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) Profesor Dr Norlinah Mohamed Ibrahim berkata ia merangkumi 45,000 kes baru yang menerima rawatan sebagai pesakit biasa dan 31,000 sebagai pesakit luar.

Bagaimanapun katanya anggaran kos rawatan itu tidak dibiayai sepenuhnya oleh pesakit sebaliknya antara 70 hingga 80 peratus daripada kos berkenaan disubsidi kerajaan kerana kebanyakan mereka tidak mempunyai insurans.

"Anggaran kos ini adalah berdasarkan kajian yang dilakukan oleh pihak Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) terhadap kos rawatan strok bagi setiap pesakit yang mendapatkan rawatan setiap tahun," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis perasmian Hari Strok Sedunia dan pelancaran aplikasi telefon pintar pemantau strok 'Stroke Riskometer' versi Bahasa Malaysia, di sini hari ini. - Bernama


Tiada ulasan: