Jumaat, 30 Oktober 2015

Kerajaan ‘faham anak muda’, menteri umum boleh terus hisap vape

THE MALAYSIAN INSIDER

Bagi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, keputusan Kabinet tidak mengharamkan vape ialah kerana ia memahami aspirasi anak muda. – Gambar fail The Malaysian Insider, 30 Oktober, 2015.Bagi Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, keputusan Kabinet tidak mengharamkan vape ialah kerana ia memahami aspirasi anak muda. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
 
Kabinet hari ini membenarkan penggunaan rokok elektronik yang dikenali sebagai vape untuk diteruskan, umum Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Menyifatkannya sebagai satu khabar gembira buat golongan muda, Ismail turut mengambil kesempatan berterima kasih kepada Datuk Seri Najib Razak dan rakan-rakan sekerjanya atas keputusan tersebut.

"Berita baik untuk vapers, vapers brewers (pembancuh perisa vape) dan peniaga vape, Kabinet hari ini memutuskan untuk tidak mengharamkan vape.

"Terima kasih kepada perdana menteri dan kerajaan yang memahami aspirasi anak muda," umum Ismail menerusi laman Facebook beliau. Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam sebelum ini mengumumkan kerajaan mungkin mengharamkan penggunaan vape ekoran dakwaan risiko kesihatannya terhadap pengguna.

Pada masa sama, budaya vape menimbulkan rasa kurang senang segolongan pihak di laman sosial ekoran etika mereka yang menghisapnya mendapat "perakuan", apabila anak timbalan perdana menteri, Datuk Nurul Hidayah Ahmad Zahid Hamidi memuat naik gambar rokok elektronik tersebut di laman Instagram beliau dan menyifatkannya sebagai perkakas sentiasa mengiringinya apabila beliau keluar rumah.

Tindakan itu mencetuskan perbualan nasional di media sosial ekoran budaya vape yang dianggap sebahagian masyarakat berada dalam kategori sama dengan merokok.

Terkini, seorang penumpang Malindo Air dalam penerbangan dari Kota Kinabalu ke Kuala Lumpur cedera di peha dan tangannya apabila bateri vape yang dibawa dalam beg bawaan tangannya terbakar pada 25 Oktober lalu.

Insiden itu menyebabkan Jabatan Perkhidmatan Awam memperketatkan prosedur menaiki pesawat dan mengarahkan penumpang menceraikan bateri daripada vape mereka apabila menaiki pesawat.


Tiada ulasan: