Rabu, 2 Januari 2013

Sambutan Ambang 2013 P Pinang penuh makna





(Skestsa yang dipertontonkan pada semua hadirin.)

Mohd Sabri Said,
 
BUTTERWORTH: Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) menerusi Jawatankuasa Pembangunan Generasi Pewaris berjaya menyantuni anak muda sempena Sambutan  Ambang Tahun Baru 2013 bertempat di Rehat dan Rawat (R&R) Bagan Ajam, Butterworth malam tadi.

Program yang berlangsung secara santai itu juga merupakan program menutup tirai tahun 2012.

Menurut Pengerusi Generasi Pewaris MAIPP, Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamuden (gambar bawah kanan), Generasi Pewaris sengaja memilih R&R Bagan Ajam kerana ia bersesuaian dan strateji berikutan ianya terletak bersebelahan dengan Lingkaran Luar Butterworth (BORR) memudahkan para pengunjung berhenti rehat serta datang bersama keluarga tersayang.

Ramai pengunjung rata-rata terpukau dengan persembahan qasidah, boria, sketsa dan konvoi bermotor dari Alternatif Riding Club (ARC) dan Pilot One Biker Club yang datang seramai 130 orang temasuk kapchai sekitar jam 10.00 malam.

Apa tidaknya, antara pengisian utama yang dilaksanakan menjurus kepada konsep santai iaitu lebih kepada mendidik bukanya menambah kelalaian rakyat terutamanya pengunjung beragama islam.

"Ianya satu kejayaan yang tidak disangka-sangka untuk  menutup tirai 2012. Kedatangan tahun 2013 pastinya menambahkan lagi kesungguhan kami untuk terus mendekati para remaja," ujarnya.

Ketidak hadiran Yang Dipertua Majlis Agama Islam, Datuk Saleh Man yang dijangkakan pada jam 11.00 malam ekoran tersekat dalam kesesakan jalanraya berdekatan Tol Bukit Tambun tidak mematahkan semangat bahkan diatasi dengan kehadiran ramai sukarelawan dari 11 Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam Pulau Pinang.

Selain persembahan antara yang berucap ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri, Ustaz Yusni Mat Piah, celoteh pengerusi majlis, Ustaz Taufik Husin dan paling menyengat perasaan ialah tazkirah dua orang ustaz muda iaitu Ustaz Fawas Mohd Jan dan Ustaz Hanif Harun.

Selepas jam 12.00 malam barulah risalah dakwah disebarkan kepada pasangan yang menjadikan malam di R&R rumah kedua bersama pasangan masing-masing.

"Itulah tujuan kami sebenarnya. Kita bukan mengherdik atau memarahi mereka sebaliknya sekadar menegur sambil mengajak dengan hikmah.  Mudah-mudahan hati mereka boleh dicairkan hasil tindakan yang tidak menyakitkan, " terangnya.

Program bersambung lagi hingga ke pagi jelas Afnan, untuk memastikan tiadanya gejala yang kurang sopan.

Tiada ulasan: