Rabu, 9 November 2011

Masalah dengan tenaga pekerja asing, dan BN

Ismail Dahlan, Malaysia Chronicle


Mari kita mulakan dengan mitos palsu yang telah digunakan untuk menjustifikasikan kehadiran berjuta-juta pekerja asing dalam industri Malaysia dari sektor makanan ke pembuatan. Rakyat Malaysia, kita diberitahu, untuk tidak berminat untuk bekerja sebagai pelayan atau pekerja kilang. Ini adalah palsu. Di Amerika Syarikat (AS), pelayan rakyat Amerika dan bukan dari Bangladesh. Ia adalah sama di England, Perancis dan Jerman. Entah bagaimana kita menjadi lebih maju daripada bangsa-bangsa ini?

Apa yang benar ialah bahawa rakyat Malaysia tidak bersedia untuk melakukan pekerjaan tersebut untuk gaji tidak seberapa dan waktu kerja yang terlampau panjang yang ditawarkan oleh majikan. Majikan yang sama ini kemudian memutar belit dan menuntut bahawa mereka tidak dapat menarik pekerja Malaysia dan oleh itu mesti dibenarkan untuk mengambil pekerja asing. Pemilik perniagaan ini terlibat dalam keuntungan dan bukannya beroperasi dengan perusahaan yang jujur​​.

Lebih masalah dari faedah

Mari kita mengambil contoh restoran, persekitaran yang sudah biasa dengan kita . Restoran penuh dengan pekerja asing, dari tukang masak hinggalah pembersih dan pelayan. Sebab mereka ada adalah kerana pemilik cuba untuk memaksimumkan keuntungan mereka.

Sekarang apa yang akan berlaku jika kerajaan menguatkuasakan larangan 100% ke atas pengambilan pekerja asing, sebagai langkah pertama, semua restoran di Malaysia. Akan terdapat banyak leteran daripada pemilik restoran. Tetapi kita boleh mengabaikan mereka, kerana mereka adalah pengaut untung dan rakyat yang tidak bertanggungjawab.Harga akan naik kerana pekerja Malaysia perlu dibayar gaji yang setimpal.

Ini mungkin sesuatu yang baik kerana rakyat Malaysia nampaknya makan terlalu banyak, dalam apa jua keadaan. Jika anda tinggal di Melbourne atau Sydney, anda tidak akan makan di luar. Makan di luar adalah mahal di Australia kerana Kerajaan tidak membenarkan warga Bangladesh dan Indonesia untuk bekerja sebagai pelayan dan pencuci di negara mereka. Ini adalah kerana ia akan menyebabkan aliran keluar dana, menguji perkhidmatan sosial dan perubatan yang sewajarnya pergi kepada warganegara, dan kekacauan struktur sosial. Kebimbangan itu seolah-olah tiada di Malaysia!

Beberapa restoran sudah tentu bakal ditutup. Biarkan saja. Jika mereka hanya boleh bertahan dengan pengambilan pekerja asing, ia adalah lebih baik jika mereka tiada. Rakyat Malaysia akan makan di rumah. Ini lebih baik bagi yang berkeluarga.

Kekeliruan

Dengan adanya semua pekerja-pekerja asing di negara ini juga menyebabkan kekeliruan dalam ekonomi. Adakah rakyat Malaysia yang menganggur kerana tiada pekerjaan, kerana pekerjaan telah diambil oleh orang asing atau kerana mereka tidak mahu mengambil pekerjaan yang kini telah dikenal pasti dengan pekerja asing?

Tambah kepada aliran keluar pertukaran asing dengan pekerja-pekerja menghantar sebahagian besar daripada pendapatan mereka kepada negara asal mereka. Wang yang meninggalkan negara pergi untuk selama-lamanya. Maka ianya tidak mendapat dibelanjakan di Malaysia dan dengan itu tidak meningkatkan aktiviti ekonomi di negara ini. Ringgit disia-siakan dan meningkatkan aktiviti ekonomi di Nepal sebaliknya.

Peliknya, anda boleh melihat orang asing berjalan di sekitar restoran dengan menjual mainan berkelip hari ini. Apakah kebaikan negara yang diperolehi BN dengan membiarkan ini berterusan? Malah penjual Putu mayam di atas motosikal adalah warga India dan bukannya rakyat Malaysia. Ini tidak masuk akal. Dan cuba pergi ke pusat KL pada hari Ahad atau cuti umum. Sukar untuk mempercayai bahawa anda berada di Malaysia.

Inilah apa yang BN mampu lakukan, tetapi enggan

Jadi siapakah yang boleh menyelesaikan masalah ini? Jawapannya ialah hanya kerajaan boleh menyelesaikannya melalui:
• pengharaman pekerja asing.
• pemeriksaan berkala oleh pihak berkuasa bagi pendatang tanpa izin.
• mengetatkan penguatkuasaan undang-undang dan hukuman yang paling keras terhadap perniagaan Malaysia yang mengambil pendatang tanpa izin.

Subramaniam gembira tetapi tidak membawa sebarang kesan

Jika anda berharap bahawa pentadbiran BN boleh mencapai pembasmian tenaga pekerja asing, anda akan kecewa. BN mengalami kekurangan semangat , kekurangan keberanian dan sikap tidak acuh bahawa ia adalah mustahil untuk diubah. Mereka akan melakukan apa saja. Menteri Sumber Manusia, Subramaniam, sentiasa tersenyum tetapi dia tidak boleh menggubal undang-undang walaupun mengenai gaji minimum, beliau begitu takutkan majikan. Beliau tidak akan memahami prinsip ekonomi walaupun dilanggarnya. Sebaliknya, Pakatan telah mengisytiharkan angka RM1, 100 sebagai gaji minimum bagi pekerja sektor swasta dalam bajet tersebut.

Hisham lebih teruk

Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein, memberi tumpuan kepada menyalahgunakan agensi-agensi penguat kuasa untuk menyekat musuh-musuh bagi dirinya dan politik BN daripada perkara lain. Pihak pembangkang diikuti dengan sekumpulan polis yang menulis, mengambil gambar dan video.

BN adalah kerajaan yang sentiasa mengintip rakyat sendiri. Seperti mana-mana pemerintahan diktator kuku besi Timur Tengah, ia mempunyai polis rahsia dalam bentuk cawangan khas. Semua anggota polis ini perlu membanteras jenayah, dalam semua bentuk termasuk pekerja asing tanpa izin, atau menghentikan rakyat Malaysia daripada melakukan hobi mereka membunuh diri mereka di lebuh raya negara dengan memandu laju dan perbuatan melulu.

BN yang tidak cekap harus dibuang

Satu-satunya penyelesaian kepada masalah pekerja asing di Malaysia, dan kesannya kepada ekonomi Malaysia yang sedia susah, seperti penyelesaian kepada banyak gejala lain yang dihadapi oleh Negara hari ini, adalah untuk membuang keluar Barisan Nasional yang tidak cekap dan memilih satu kerajaan yang lebih baik kepada Putrajaya.Malaysia Chronicle

Tiada ulasan: