Khamis, 25 Ogos 2016

Negara berpendapatan tinggi: Amanah bidas 'dongeng' Pemandu

 
 
Dr Dzulkefly AhmadDr Dzulkefly Ahmad


Kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif, Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (Pemandu), Datuk Seri Idris Jala bahawa Malaysia berada di landasan yang sesuai untuk mencapai taraf negara berpendapatan tinggi dibidas Pengarah Strategi Amanah Dr Dzulkefly Ahmad.

Menurut Dr Dzulkefly, pertumbuhan pinjaman yang rendah, keuntungan korporat yang mengecil, pertumbuhan sektor runcit yang menguncup dan trend pembuangan pekerja mutakhir ini menunjukkan ekonomi negara berada dalam keadaan tidak selesa atau membimbangkan.

Sehubungan itu beliau menyifatkan kenyataan Idris Jala bahawa negara telah terlepas dari 'perangkap pendapatan sederhana' dan menuju arah negara maju sebagai tidak berpijak di bumi nyata.

Menurutnya, kerajaan BN khususnya Pemandu 'seolah-olah telah terputus dari denyut nadi kehidupan rakyat sebenar' apabila terus 'bercakap besar' mengenai prestasi ekonomi negara sedangkan keadaan di lapangan adalah sebaliknya.

"Itu tidak lagi menghitung pergolakan politik, termasuk pertikaian tentang 1MDB dan MO1, yang sangat mengganggu sentimen pelaburan asing mahupun tempatan," tegasnya.

Idris ketika memberikan ucaptama pada Perbincangan Meja Bulat Perkongsian Awam-Swasta baru-baru ini, menyebutkan bahawa pendapatan negara kasar (PNK) berkembang daripada USD7,950 kepada USD10,760 (USD1 = RM3.99) antara 2009 dan 2015, mendekati sasaran pendapatan tinggi USD15,000 pada 2020 seperti ditetapkan oleh Bank Dunia.

Bekas menteri kabinet itu juga menganggap hutang negara diurus baik di bawah paras statutori yakni 55% kepada KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) yang ditetapkan mengikut Akta Pinjaman Tempatan (1959) manakala defisit fiskal dijangka menguncup dari 3.2% KDNK akhir tahun 2015 kepada 3.1% pada akhir tahun 2016.
"Idris Jala perlu berpada-pada, bisnes tidak lagi rancak dan kini pertumbuhan pinjaman, ukuran kerancakan bisnes, adalah paling rendah dalam 9 tahun yang akhir ini.  Ada pakar ekonomi menyebut tentang 'recession' (kemelesetan) pada tahun 2018, walaupun ada yang meramal lebih awal.
"Keuntungan korporat terus jatuh dan kadar pembuangan pekerja paling buruk dalam 5 tahun mengikut data rasmi Jabatan Buruh iaitu 38,499 tahun 2015 dan lebih teruk tahun ini.

"Pertumbuhan di sektor peruncitan menjadi negatif 4.4% dalam suku kedua tahun ini berbanding pertumbuhan 4% dalam suku kedua tahun lalu. Sentimen pengguna turut terjejas," jelas Dr Dzulkefly.

Kesemua angka tunjuk itu, ujarnya menjadi antara sebab Bank Negara menurunkan kadar faedah bertujuan merancakkan perbelanjaan dalam ekonomi global yang semakin suram.

Merujuk kepada pendapatan rakyat, beliau berkata kenaikan gaji adalah baik dalam dekad lalu ketika pertumbuhan ekonomi agak tinggi, namun ketika pertumbuhan sudah mula perlahan dalam beberapa tahun kebelakang dan dijangka terus menurun bagi tahun-tahun akan datang majikan tidak lagi dapat menaikkan gaji pekerja.

Bagaimanapun tambah beliau, jika pekerja (pengguna) tidak berbelanja ekoran pendapatan yang tidak mencukupi, majikan akan menerima padah kerana permintaan untuk barangan dan perkhidmatan akan menurun.

Dr Dzulkefly juga menjelaskan, berdasarkan kajian yang dibuat pakar-pakar ekonomi, setiap RM1 keuntungan yang dijana di negara ini, pekerja hanya mendapat 35 sen, sementara majikan (60 sen) dan kerajaan (5 sen), berbanding Singapura dengan pekerja mendapat 42 sen, majikan (47 sen) dan kerajaan (11 sen). Agihan keuntungan mesti berpijak atas faktor produktiviti. Itu prinsipnya.

Oleh itu ekonomi negara, ujar beliau perlu meninggalkan pergantungan kepada industri dan kilang yang nilai-tambahnya rendah yang tentunya hanya memerlukan tenaga kerja yang berketrampilan rendah.

"Kebergantungan kepada ekonomi yang bersifat komoditi juga adalah punca masalah. Kita perlu giatkan produk-produk  hiliran yang punya nilai-tambah tinggi. Tidak ada cara lain kecuali R&D dan komitmen semua pihak. Tapi budaya kita terbiasa dengan cara mi segera.

"Kalau tidak, selama-lamanya kita begini dan pergantungan kepada pekerja asing, serentak tidak akan menggalakkan kenaikan gaji atau pendapatan warga kerja kita. Dari manakah pendapatan tinggi akan dihasilkan?" ujar beliau sinis.

Sehubungan itu, beliau berharap kerajaan khususnya Pemandu supaya berpada-pada ketika membuat pengumuman bagi rakyat membezakan antara kenyataan sebenar dan cerita dongeng.


Tiada ulasan: