Selasa, 5 Julai 2016

Tangkapan warga emas bukti sikap toleransi semakin nipis

MALAYSIAKINI


Tangkapan terhadap seorang warga emas kerana posting di kumpulan sembang WhatsApp memberi isyarat betapa longlainya kadar toleransi pentadbiran semasa terhadap perbezaan pendapat dan kebebasan bersuara, kata NGO Centre For A Better Tomorrow (Cenbet) hari ini.

"Penindasan berterusan suara bercanggah hanya akan membawa kepada kekecewaan yang lebih besar dan bertentangan perbincangan awam terbuka yang diperjuangkan Cenbet," kata NGO itu dalam satu kenyataan media.

Tindakan terbaru itu, kata kumpulan berkenaan menimbulkan persoalan berhubung tindakan keterlaluan oleh pihak berkuasa sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Ini termasuk mendakwa aktivis Bilqis Hijjas kerana melepaskan belon kuning pada acara yang dihadiri oleh perdana menteri, dan juga pendakwaan ke atas artis Fahmi Reza kerana lukisan karikatur perdana menteri sebagai badut.

"Penangkapan itu yang disusuli tahanan reman selama tiga hari terhadap warga emas yang menyiarkan gambar di kumpulan sembang WhatsApp itu adalah corak toleransi menjunam pihak berkuasa terhadap pandangan alternatif.

"Bagaimana gambar yang dikongsi secara tertutup dalam kumpulan kecil itu di mana yang kononnya dipersendakan itu bukanpun ahli kumpulan boleh menjejaskan keselamatan negara memang sukar dibayangkan."

Ini, kata Cenbet, hanya memaparkan keremehan pemimpin negara negara hari ini.

Penulis berusia 76 tahun itu pertama kali ditangkap di rumahnya di Kampung Tunku, Petaling Jaya, Jumaat lalu, dan dibawa ke mahkamah rendah Johor Baru, yang membenarkan tahanan reman tiga hari yang berakhir hari ini.

Ketua Polis Johor Datuk Wan Ahmad Najmuddin Mohd berkata, lelaki itu memuat naik imej berkenaan di bawah nama 'Pa Ya' dalam kumpulan sembang WhatsApp 'Bicara Politik Melayu' yang bersifat jelik dengan tujuan menghina, lucah dan menyakitkan hati rakyat Malaysia.

Tiada ulasan: