Selasa, 18 Mac 2014

Akhbar China Tukar Malaysia Kepada "Ma Lie Sia" Kerana Kuat Berbohong

KELAB GREENBOC


China selar Malaysia beri maklumat ‘bercanggah’ tentang MH370


China mengkritik Malaysia lagi berhubung maklumat bercanggah yang diberikan berhubung kehilangan pesawat MH370, dengan media tempatan dan pengguna sosial media semakin skeptikal ketika misi mencari dan menyelamat masuk hari ke-10.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada Sabtu mengumumkan bahawa kehilangan pesawat Malaysia Airlines mungkin ‘sengaja’ dan pesawat itu terbang beberapa jam lagi selepas meninggalkan laluan asalnya untuk ke Beijing.

Dalam editorialnya, akhbar China Daily mempersoalkan mengapa pengumuman dari Kuala Lumpr itu hanya datang selepas lebih seminggu pesawat itu lesap dan tertanya-tanya sama ada Malaysia berkongsi semua maklumat yang dikumpul, atau tidak.

“Percanggahan dan maklumat sedikit demi sedikit yang diberikan oleh kerajaan dan Malaysia Airlines menyukarkan usaha mencari dan keseluruhan insiden itu jadi lebih misteri,” tulis akhbar itu.

“Apa lagi yang Malaysia tahu tetapi belum dikongsi dengan dunia,” katanya.

Dua pertiga daripada penumpang pesawat itu adalah warganegara Malaysia, dan Beijing bersikap kritikal terhadap perkongsian maklumat daripada Malaysia – kekhuatiran yang semakin meningkat kerana bimbang pesawat itu mungkin dirampas.

“Adalah amat penting sebarang kekeliruan yang mungkin dieksploitasi oleh perampas atau pengganas dikenal pasti secepat mungkin kerana kita perlu mencari perancangan tindak balas,” lapor China Daily.

Ketua fakulti Pengajian Cina Kontemporari di Universiti Nottingham, Yao Shujie yang menulis di akhbar Global Times di China berkata, Malaysia “hilang autoriti dan kredibiliti” kerana maklum balasnya yang kelam-kabut.

“Kekurangan kekuatan dan pengalaman mengendalikan insiden itu menyebabkan kerajaan Malaysia tidak berdaya dan kepenatan dengan menafikan pelbagai khabar angin.


“Jika misi mencari itu terus tidak membawa hasil walaupun selepas mengikut maklumat baru, lebih baik Malaysia serahkan kuasa perintahnya kepada operasi menyelamat antarabangsa,” tulis Yao.

Kehilangan pesawat itu kekal menjadi topik paling hangat didebatkan di jaringan sosial, dengan kebanyakan pengguna Sina Weibo, iaitu laman sosial China mirip Twitter, melaungkan kebimbangan selepas maklumat berkenaan diberikan oleh kerajaan Malaysia.

“Mengapa baru sekarang mereka sahkan ia mungkin dirampas?”

“Malaysia, apa lagi yang anda sembunyikan,” tulis seorang pengguna Sina Weibo pagi ini ketika mengulas perkembangan terbaru yang didedahkan Malaysia.


Posting lain ialah:”Saya semakin kecewa dengan Malaysia dan kerajaan mereka yang tidak boleh dipercayai. Saya tidak merancang pergi ke sana pada masa depan.”

Minggu lalu, salah satu mesej yang tersebar luas ialah posting yang tertulis:”Vietnam terus menemui sesuatu. Malaysia Airlines asyik menafikan. China masih terus menghantar pasukan penyelamat.”

Hari ini, mesej terbaru yang tersebar luas di internet ialah:”Malaysia menyampaikan maklumat tidak benar sepanjang minggu. Vietnam dapat penemuan tidak berguna. China memberikan berita bernilai minggu ini.” -TMI



Keluarga Penumpang China Tuduh MAS Punya Andil dalam Hilangnya MH370

Beijing, - Perdana Menteri (PM) Malaysia Najib Razak memastikan bahwa menghilangnya pesawat Malaysia Airlines (MAS) dari radar sipil merupakan kesengajaan yang dilakukan seseorang di dalam pesawat tersebut. Tak ayal, hal ini menuai berbagai reaksi dari para anggota keluarga penumpang MH370, khususnya penumpang asal China.

Bahkan sejumlah pihak menuding pihak MAS berperan dalam insiden ini.

"Saya rasa Malaysia Airlines punya andil dalam insiden ini," tutur Wen Wancheng, warga China yang putranya termasuk di antara penumpang pesawat yang hilang pada Sabtu, 8 Maret itu.

Bahkan dicetuskan pria asal provinsi Shandong, China timur itu, hilangnya pesawat MH370 merupakan konspirasi sejak awal. Kecurigaan ini dilontarkannya terkait pernyataan PM Najib mengenai kontak terakhir pesawat MAS dengan satelit pada pukul 08.11 waktu setempat hari Sabtu (8/3).

"Waktu awal yang mereka berikan adalah pukul 01.21, dan hari ini waktu tersebut secara resmi berubah menjadi 08.11," tutur Wancheng seperti dilansir kantor berita AFP, Sabtu (15/3/2014).

"Perdana Menteri yang mengatakan itu. Anda bisa menyebutkan dari soal waktu itu apakah mereka menyembunyikan sesuatu atau tidak," cetusnya kepada para wartawan di Lido Hotel, Beijing tempat berkumpulnya para anggota keluarga penumpang MAS usai menyaksikan konferensi pers Najib di Kuala Lumpur, Malaysia.

Beberapa anggota keluarga penumpang lainnya mengungkapkan kekecewaan mereka pada pihak MAS dan pemerintah Malaysia. "Saya sangat kecewa pada mereka semua. Mereka belum menyampaikan apapun pada kami," cetus seorang wanita paruh baya. "Saya cemas, sangat cemas," ujarnya.
detikNews

Tiada ulasan: