Selasa, 15 Januari 2013

"Minta penjelasan, bila diberi tak nak dengar"

Harakahdaily,



(Gambar Utusan yang menunjukkan Ustaz Hadi melancarkan bukunya)


KUALA LUMPUR: "Mula-mula minta penjelasan. Bila kita beri penjelasan, tak nak dengar pula," kata Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, Setiausaha Politik Presiden PAS.

Dr Samsuri (gambar bawah kanan) mengulas sikap Umno dan para pengikutnya ekoran pelancaran semula buku  buku 'Amanat Haji Hadi, Antara Fitnah dan Fakta' oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Akhbar Umno, Utusan melaporkan, NGO Umno,  Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Johor meminta Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) menyekat kemasukan buku kecil itu ke negeri tempat lahirnya Umno itu kononnya bagi mengelakkan umat Islam terus berpecah-belah disebabkan amanat tersebut.

Ahli Jawatankuasa Perkasa negeri, Saharuddin Kamijan berkata, selain sekatan, mereka yang membeli, menyimpan mahupun mengedar juga perlu dikenakan tindakan berdasarkan kepada undang-undang sedia ada.

Sebelum ini, pelbagai pihak dalam Umno mendesak agar Presiden PAS itu memberikan penjelasan mengenai isu 'Amanat Haji Hadi' itu.

Ekoran itu, Tuan Guru Abdul Hadi meminta Umno memberikan masa satu jam siaran secara langsung dalam RTM 1 atau TV3 untuk memberikan penjelasan.

Namun ia ditolak oleh kerajaan BN.

Sehubungan itu, baru-baru ini beliau melancarkan kembali buku yang pernah ditulis oleh beliau pada tahun 2002 bertajuk 'Amanat Haji Hadi, Antara Fitnah dan Fakta' dengan pengemasan fakta terbaru.

Buku setebal 74 muka surat itu juga mengandungi fakta selain tajuk kecil di bawahnya yang menyebut Penghuraian dan Penjelasan Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang disusun oleh Muhammad Khalil Abdul Hadi iaitu anak Presiden PAS itu.

Buku itu adalah cetakan kedua. Ia telah dikemaskini bagi memperjelaskan amanat tersebut dan diterbitkan oleh Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Tiada ulasan: