Selasa, 22 Mei 2012

Wartawan Masyarakat kuatkan pasukan PRU Malaysiakini

 
Malaysiakini mengiktiraf gerakan terlatih akar umbi Wartawan Masyarakat Malaysia (CJMY) untuk misi laporan bersama dalam pilihan raya umum akan datang.

NONEIni menjadikan mereka kumpulan sukarelawan pertama di Malaysia memberikan liputan media dalam pilihan raya umum secara tersusun.

Mereka akan ditempatkan di negeri masing-masing dan bekerjasama rapat dengan wartawan Malaysiakini di pelbagai tempat seperti Lembah Klang Johor Bahru, Kedah, Penang, Kelantan, Kota Kinabalu dan Sarawak.

CJMY menerima latihan asas kewartawanan dan rakaman video sebelum dihantar untuk program latihan intensif di Malaysiakini bermula awal tahun ini.

NONEMenghasilkan laporan dan video yang mendorong respons pelbagai pihak berkuasa, gerakan CJMY kini mampu menyanjung slogan persidangan terbaru mereka "Menyumbang ke arah Perubahan".

Pengurus Program Maran Perianen (gambar kanan, berbaju gelap) berkata pasukan itu akan akan memfokuskan kepada isu akar umbi bagi menggambarkan sentimen tempatan.

"Mereka boleh mengutarakan apa yang berlaku di bawah dengan berbicara dengan orang ramai, bagi menunjukkan bagaimana keseluruhan proses pilihan raya dan calon-calon (bertanding)," katanya.

Tiada ulasan: