Sabtu, 26 Mei 2012

Sabak Bernam Jadi Hab Pengeluar Kelapa Pandan





SHAH ALAM : Kerajaan negeri berhasrat menjadikan daerah Sabak Bernam sebagai hab pengeluar kelapa pandan terbesar di Malaysia dalam tempoh empat tahun dari sekarang.

Pengerusi Tetap Pemodenan Pertanian,Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan Kerajaan Selangor ,Dr Yaakob Sapari berkata sebanyak 10,000 pokok kelapa pandan sedang diagih-agihkan secara berperingkat melalui ketua kampung yang akan diserahkan kepada penduduk kampung.

“Agihan sedang dijalankan dalam usaha untuk menjadikan Sabak Bernam sebagai hab pengeluar kelapa pandan terbesar pada masa akan datang.

“Dalam hal ini, kerajaan negeri mengambil sikap jujur dan amanah dalam memberi bantuan kepada rakyat melangkaui politik kepartian mereka,” ujar Dr Yaakob dalam kenyataan medianya.

Selain itu, beliau turut menggesa penduduk kampung agar menanam kelapa pandan khususnya di kawasan sawah bagi menggantikan tanaman terbiar dan tidak mendatangkan hasil.

Hal ini selari dengan hasrat kerajaan negeri bagi memastikan aset di kampung-kampung dapat dibangunkan dan dinikmati bersama.

Menurut Dr Yaakob, satu pokok boleh menghasilkan 10 – 14 tandan setahun, secara purata satu tandan boleh menghasilkan 10 – 12 biji buah kelapa.

Justeru, dianggarkan sekitar 100,000 – 120,000 biji kelapa pandan akan dapat dihasilkan dalam setahun.

Tambahan pula, pihak kerajaan dapat mengurangkan buah kelapa pandan yang diimport khususnya dari Thailand.

Jika program ini berjaya, Sabak Bernam bakal mengisi keperluan kelapa pandan kepada penduduk sekitar Lembah Kelang.

“Kita mahu rakyat bersungguh-sungguh dalam menjayakan bidang pertanian dengan menunjukkan hasil yang benar-benar dapat dilihat di depan mata.

Pertanian bukan sekadar kita berbangga dengan gambar-gambar besar yang dipaparkan di billboard, malah kejayaan sebenar adalah apabila bantuan yang diberikan kepada rakyat dapat dinikmati secara berterusan.
“Secara tidak langsung, usaha ini mampu menjana pendapatan tambahan kepada penduduk.

“Usaha ini juga akan menjadikan kawasan persekitaran khususnya di desa-desa dan kampung-kampung lebih bersih dan kemas melalui tanaman pokok kelapa itu nanti,” kata Dr Yaakob.

Tiada ulasan: