Selasa, 15 Mei 2012

Pekarangan IPD Kuala Muda jadi mahkamah dakwa PATI

MALAYSIA KINI
Pekarangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Muda meriah seketika apabila dijadikan 'mahkamah terbuka' untuk mendakwa 293 pendatang tanpa izin lelaki.
  
Semua tertuduh, dipercayai warga Myanmar dan berusia lingkungan 15 dan 51 tahun, didakwa memasuki negara ini tanpa pas yang sah mengikut Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 (Pindaan 2000).
  
Jika sabit kesalahan, mereka berdepan hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya sekali, dan boleh dikenakan enam kali sebatan.
  
Pendakwaan dikendalikan tiga Timbalan Pendakwa Raya iaitu Muhammad Syaiful Akmar Mohamad Razi, Rehab Abdul Shukur dan Nur Anida Mohd Nasir.

Bagaimanapun, tidak ada pengakuan dicatat ketika pertuduhan dibacakan di depan Majistret Mohd Khairul Hafizuddin Ramli, yang menetapkan kes itu disebut semula pada 18 hingga 21 Jun ini bagi mendapatkan khidmat jurubahasa.
  
Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kedah Datuk Ghafar Rajab berkata mereka ditahan dalam satu operasi ketika cuba menyeludup masuk ke perairan negara di kawasan ternak ikan dekat Kampung Segantang Garam, Pantai Merdeka, 30 April lalu.
  
Beliau berkata operasi itu dilakukan pukul 10 pagi selepas menerima maklumat daripada orang awam dan siasatan menunjukkan mereka dibawa dari Pulau Andaman dekat perairan India untuk bekerja secara haram di negara ini.
  
Katanya, polis turut menahan lima warga Myanmar yang bertindak sebagai ejen serta seorang lelaki tempatan iaitu pemilik bot dan mereka didakwa mengikut Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan 2007.
  
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda ACP Hashim ali berkata pihaknya terpaksa menjemput Majistret dan kakitangan sokongan untuk membuat pertuduhan di IPD tersebut memandangkan Kompleks Mahkamah Sungai Petani tidak dapat menampung jumlah tertuduh yang ramai pada satu-satu masa.

"Proses pendakwaan dilakukan di sini bagi memudahkan polis menjalankan kawalan keselamatan terhadap semua tertuduh di samping mengelak kesesakan di kompleks mahkamah.
  
"Seingat saya, ini adalah kali pertama kita melakukan pendakwaan secara beramai-ramai di IPD ini," katanya.- Bernama

Tiada ulasan: