Sabtu, 26 Mei 2012

Noh Tiada Kepakaran Dalam Pengurusan Air, Patut Selesaikan Isu NFC





SABAK BERNAM  : Masalah utama Noh Omar ialah beliau tidak faham dan tidak tahu menyelesaikan masalah air yang berlaku kini, kata Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Tambahnya, Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani tidak mempunyai kefahaman yang begitu baik untuk mencampuri urusan itu.

Noh sepatutnya menjaga kementeriannya dan mengkaji semula isu Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) kerana ia melibatkan nilai yang tinggi.

“Saya rasa dia tidak faham. Nanti saya akan ajar dia..Nanti saya akan buat penjelasan berapa jumlah air mentah, bagaimana air mentah jadi terawat, apakah masalah pengurusan yang berlaku dan bagaimana pilihan untuk mendapatkannya dengan harga yang terendah.

“Oleh kerana dia tidak mempunyai kepakaran dalam perkara ini, saya merasakan tidak perlu diendahkan kerana dia punya kementerian pun tidak begitu baik. Banyak perkara dalam kementerian yang dia tidak jaga, jadi lebih baik dia memberi perhatian. Contohnya kes NFC,,” katanya selepas merasmikan Majlis Sambutan Hari Guru Jabatan Agama Islam Peringkat Negeri Selangor di sini.

Justeru, jika Noh berjaya selesikan isu NFC, kita bagi penghormatan kepadanya.

Menteri Besar memberitahu penjelasan berkenaan masalah air ini nanti akan diperincikan Rabu depan, selepaas mesyuarat Exco.

“Saya akan terangkan satu demi satu supaya semua pihak dan masyarakat akan memahami tentang perkara ini, ” katanya.

Noh dalam satu kenyataannya cuba menyangkal fakta yang diberikan oleh Abdul Khalid bahawa tujuh empangan yang ada di Selangor pada ketika ini mampu menampung keperluan air di Lembah Klang, sekaligus menafikan tomahan Umno-BN bahawa akan berlaku krisis air menjelang 2014.

Tiada ulasan: