Selasa, 15 Mei 2012

Nelayan Kuala Langat Harus Berhenti Persalahkan Kerajaan Negeri





SHAH ALAM : Masalah yang membelenggu sebahagaian nelayan di Kuala Langat hanya boleh diselesaikan kerajaan pusat yang menentukan kuasa perairan negara.

Masalah seperti kedudukan boya yang didakwa mengganggu hasil tangkapan, pewartaan kawasan ‘port limit’ dan aktiviti kapal-kapal besi di kawasan perairan di situ di bawah kawalan agensi kerajaan pusat.

Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata, kuasa yang ada pada kerajaan negeri hanyalah untuk berbincang dan merayu kepada kerajaan persekutuan.

“Kita telah mengadakan perbincangan menyeluruh bersama Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) , Lembaga Pelabuhan Klang (LPK), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan Majlis Daerah tetapi tiada kata sepakat kerana permintaan para nelayan adalah luar biasa,” katanya ketika dihubungi TVSelangor hari ini.

Laporan media memaparkan satu demonstrasi oleh 20 nelayan di Kelanang, Kuala Langat pada Sabtu lalu bagi mendesak kerajaan negeri membela nasib mereka.

Abdullah Sani berkata perbincangan telah dilakukan sebanyak sembilan kali dan selepas kali terakhir Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar mengambil alih.

“Selepas Noh Omar campur tangan, saya tidak ambil tahu lagi kerana Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang seharusnya bertanggungjawab,” jelasnya.

Menurut Abdullah Sani, para nelayan menuntut pampasan berjumlah RM15 juta dari kerajaan negeri.

Katanya, Kerajaan negeri tidak pernah berjanji di dalam manefesto pilihanraya lalu untuk memberikan pampasan sebanyak itu kepada para nelayan.

“Kerajaan pusat terlibat dalam pembinaan ‘port limit’ tersebut dan kerajaan negeri tidak pernah berjanji sedemikian kepada para nelayan,” katanya lagi.

Tiada ulasan: